Del : SMS
Berlingske Business

Tobaks-boss: Vi står godt rustet til cubansk-amerikansk forsoning

Niels Frederiksen
Et farvel til den amerikanske handelsembargo mod Cuba vil kunne ramme cigarsalget hos Scandinavian Tobacco Group, der dog føler sig godt rustet til den dag, det måtte ske. Sådan lyder det fra tobakselskabets administrerende direktør, Niels Frederiksen. Foto:

Scandinavian Tobacco Group har en forventning om, at en handelsembargo bliver ophævet inden for de næste to-tre år. Det vil kunne påvirke salget i USA, der er et stort marked for den danske tobakskoncern.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et farvel til den amerikanske handelsembargo mod Cuba vil kunne ramme cigarsalget hos Scandinavian Tobacco Group, der dog føler sig godt rustet til den dag, det måtte ske.

Sådan lyder det fra tobakselskabets administrerende direktør, Niels Frederiksen.

Scandinavian Tobacco Group noteres på Børsen BM

Han kunne mandag se USA's præsident, Barack Obama, besøge Cuba som den første amerikanske præsident i 88 år.

Besøget markerer endnu en opblødning i forholdet mellem de to lande, der har været undervejs de seneste par år under Obama.

Der er dog fortsat en handelsembargo, der forbyder import af cubanske varer i USA.

Scandinavian Tobacco Group har en forventning om, at det forbud bliver ophævet inden for de næste to-tre år. Det vil kunne påvirke salget i USA, der er et stort marked for den danske tobakskoncern.

Tobak

- Det er noget, vi har set over en periode, og vi har hele tiden sagt, at vi forventer, at embargoen bliver løftet. Det er ikke noget, vi er bekymret for, men vi følger selvfølgelig udviklingen, siger Niels Frederiksen.

Da Scandinavian Tobacco Group blev børsnoteret i tidligere på året, var en ophævelse handelsembargoen omtalt som et af risikoelementerne for selskabets forretning.

INGEN GRUND TIL FRYGT

Niels Frederiksen mener dog ikke, at aktionærerne har grund til at frygte, at de varmere politiske vinde kan ende med et farvel til embargoen.

- Jeg synes ikke, at man skal frygte det. Det er et kendt forhold, som vi har kendt som industri i mange år. Det vil have en indflydelse for os, men vi er den største producent af håndrullede cigarer i USA, og vi har også en stor onlineforretning, så vi er rigtig positioneret til at kunne håndtere en liberalisering i forhold til Cuba, siger Niels Frederiksen.

B

Scandinavian Tobacco Group hentede sidste år 29 pct. af sin omsætning - svarende til 1935 mio. kr. - fra håndrullede cigarer, hvor størstedelen blev solgt i USA.

UKENDTE KONSEKVENSER

Niels Frederiksen fortæller, at hele sagen er meget kompleks, og at de præcise konsekvenser afhænger af, under hvilke vilkår cubanerne får adgang til USA.

- Vi har en række velkendte cubanske varemærker i USA - og det samme har flere af vores konkurrenter. En af cubanernes store udfordringer er, hvilke varemærker de kan bruge, når de skal sælge cubanske cigarer, så meget afhænger af, hvor det ender henne, siger han.

Scandinavian Tobacco Group noteres på Børsen Scandinavian Toba

- Vi ønsker lige betingelser for hele cigarindustrien i USA og de cubanske producenter. Det gælder både i forhold til adgang til cubansk tobak og adgang til at producere i Cuba, hvis de samtidig skal have adgang til det amerikanske marked, siger Niels Frederiksen.

Han fortæller, at Scandinavian Tobacco Group frem mod en eventuel ophævelse af embargoen holder sig i nærheden af beslutningstagerne.

- Vi forsøger at holde os tæt til de politikere og embedsmænd, som forhandler embargoen. Det gør vi selvfølgelig for at holde vores og hele industriens synspunkter for øje, siger Niels Frederiksen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere