Del : SMS
Berlingske Business

Tivoli vil skabe nye relationer

169 år gamle Tivoli i det indre København udvider fra næste sæson med tre nye forlystelser og et areal på samlet 1200 kvadratmeter, melder Den Gamle Have mandag.

Artiklen fortsætter under annoncen

De nye forlystelser har en kapacitet på cirka 900 kunder i timen, og de ventes at være tjent hjem igen på "relativt kort tid", siger administrerende direktør i Tivoli, Lars Liebst.

- Det drejer sig om et tocifret millionbeløb, vi har investeret. Jeg kan ikke sige det præcise beløb, men vi har finansieret det hele inden for vores cash flow, siger han til Ritzau Finans.

Idéen med det nye område, der rummer forlystelser til henholdsvis børn, "store børn" og voksne, er, at man vil skabe en relation og et tilhørsforhold, der får kunderne til at komme igen år efter år.

- Børn skal gerne være der som små og have det sjovt, og så må de gerne komme tilbage med deres kærester, når de bliver ældre og igen med deres børn, når de er voksne, siger Lars Liebst til Ritzau Finans.

I forlængelse af planen om tilhørsforhold og københavnske relationer er temaet for det nye område baseret på Tycho Brahes videnskabelige arbejde, hvilket skal gøre børnene nysgerrige, underholde de voksne og trække folk til.

- Vi bygger en lille by i størrelsesforholdet 1:0,75, og vi har købt 22.000 mursten i tre fjerdele-størrelse, som skal gøre, at børnene synes det er sjovt. Så kan det godt være, at de voksne må dukke hovedet. Vi bygger også en fontæne, der er dedikeret til Tycho Brahe, siger Mogens C. Ramsløv.

Tivoli havde i 2011 et resultat efter skat på 24,5 mio. kr., og Den Gamle Have har indtil videre haft et pænt 2012, hvor især udvidelsen af Halloween-arrangementet er gået rigtigt godt.

- Vi havde 420.000 gæster på to uger - det slog benene totalt væk under os. Og vi håber selvfølgelig også på, at gæsterne vil tage godt imod juleudstillingen i år, der er med temaet "Nordisk Jul møder Russisk Jul." Sidste års investering i det russiske tema var ret stort, og man bruger ikke en masse penge på at bygge en kopi af Kreml for så at rive den ned året efter, siger Lars Liebst til Ritzau Finans.

Den stærke efterårssæson peger i retning af et stærkt tredje kvartal - regnskabet offentliggøres den 26. november - men Lars Liebst maner til besindighed på trods af de stærke besøgstal.

- Vi kan se, at kunderne stadig kommer, men de bruger færre penge. Danmarks og Europas økonomi er jo dårlig, og vi kan se, at folk bruger færre penge, og der kommer færre turister til Danmark. Men lige nu er vi bare rigtigt glade for kursudviklingerne for den norske og den svenske krone - de har bidraget rigtigt positivt, siger han til Ritzau Finans.

På bundlinjen venter Tivoli ifølge regnskabet for første halvår af 2012 et resultat før skat for hele året på cirka 30 mio. kr. - eller næsten uændret fra 33,5 mio. kr. året før.

Lars Liebst så gerne, at driftsresultatet (EBIT) og EBIT-marginen fremadrettet bliver hævet fra 2011-niveauet, som lå på henholdsvis 40,8 mio. kr. og 6 pct. Men det er ikke noget, man bare gør, fortæller han.

- Selvfølgelig skal de op, men der er en del ting, der gør, at det ikke er lige til. Først og fremmest er der den internationale økonomiske situation, men derudover har Tivoli jo nogle poster på regnskabet, som man ikke finder ret mange andre steder. Jeg er for eksempel ret sikker på, at Tivoli er det eneste, børsnoterede selskab, der har sit eget symfoniorkester. Så den måde, vi opererer på, er jo en slags løbende udbetalinger af udbytte, siger han til Ritzau Finans med henvisning til aktionærkort og -arrangementer i løbet af året.

Tivoli udbetalte i regnskabsåret 2011 et udbytte på 10,71 kr. per aktie, og siden haven startede juleudstillingen, er antallet af solgte hotelsenge i slut-november og december ifølge Wonderful Copenhagen steget med cirka 30 pct.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere