Del : SMS
Berlingske Business

Tivoli udvider Halloween-sæsonen

pix-halloween
Det er seks år siden, at Tivoli for første gang holdt åbent til Halloween. Nu har de udvidet Halloween-sæsonen, så forlystelsesparken i oktober har åbent i hele to uger. Foto:

Forlystelsesparken Tivoli oplever massiv tilstrømning af Halloween-glade gæster om efteråret. Derfor har de nu besluttet at holde åbent i en uge mere, men skærer til gengæld tre dage af julesæsonen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tivoli udvider endnu en gang antallet af åbningsdage i år. Halloween-ugen, som forlystelsesparken indførte i 2006, bliver i den her omgang udvidet til to uger i perioden 12. oktober til 28. oktober.

Det kommer på baggrund af, at Tivoli sidste år oplevede en tilstrømning af gæster, der satte ny rekord. Hele 300.000 gæster gik gennem tælleapparaterne i gyser-ugen, hvilket er flere gæster pr. dag i forlystelsesparkens højsæson og dermed Tivolis travleste.

”Vi er blevet positivt overraskede over, hvordan Halloween har udviklet sig. Den kapacitet, vi har, slår slet ikke til den ene uge, vi har åbent, og de mange gæster giver anledning til, at vi udvider med en uge mere. Velvidende om, at der kun er efterårsferie den ene uge,” siger adm. direktør i Tivoli, Lars Liebst, til Business.dk.

Tivoli slog for første gang dørene op for den amerikansk-inspirerede Halloween-uge i 2006, og successen er siden da vokset støt.

pix-larsliebst

En udvidelse af Halloween-ugen betyder, at når Tivoli lukker ned for sommersæsonen søndag den 23. september, så er der kun små tre uger til de åbner op for gyser-temaet til efterårsferiens start den 12. oktober. Og når de sidste Halloween-gæster er gået hjem, så er der igen kun tre ugers tid til de 19.600 græskar skal skiftes ud med kunstigt sne og julemænd. Selvom det er kort tid, så er ugerne imellem vigtige for Tivoli at holde lukket i.

”Vi kan ikke undvære de lukke-uger, der er imellem. De er nødvendige for, at vi kan nå at forberede os og pynte op til Halloween og Jul i Tivoli. Der er nogle, der skal sendes på overarbejde, når der skal sættes næsten 20.000 græskar op,” siger adm. direktør Lars Liebst.

Liebst_BT

Som konsekvens af, at Halloween-ugen bliver udvidet, bliver Jul i Tivoli skåret ned med tre dage. For man kan ikke både ”blæse og have græskar i munden”, som direktøren udtrykker det. Men selvom sæsonerne kun er blevet længere og længere de seneste par år og nu igen udvides, så kan det ikke betale sig at holde åbent hele året rundt.

”De tre første måneder af året, januar, februar og marts, dem bruger vi på at renovere og forny parken. De er faktisk guld værd. Og der skulle også være en rigtig god grund til at holde åbent de måneder. Der er både koldt, klamt og mørkt, så det er svært at finde på noget, der giver anledning til at holde åbent de måneder,” siger Lars Liebst.

Tivoli har over de seneste 18 år udvidet antallet af åbningsdage. Da Lars Liebst kom til som direktør i 1996 løb sommersæsonen fra 1. maj til 15. september. Nu er det udvidet med et par uger, så haven åbner allerede i midten af april og lukker de sidste gæster ud slut september. Bare to år forinden indførte Tivoli julesæsonen, i 1994, der med årene har udviklet sig til et klassisk udflugtsmål.

pix-tivoli

Men selvom antallet er åbningsdage er udvidet markant, og gæsterne strømmer til, så tjener Tivoli imidlertid ikke flere penge. I årene op til indførelsen af julesæsonen i 1993 havde forlystelsesparken således overskud på niveau med i dag. Eksempelvis viste regnskabet for året 90/91 et overskud på 34,4 mio. kroner før skat, mens det var på 29,3 mio. kr. i 91/92. Sidste år var overskuddet før skat på 33,5 mio. kroner.

”Det koster jo Tivoli enormt meget at lave de her ting som Halloween og Jul i Tivoli. Så samtidig med, at omsætningen er vokset, så er afskrivningerne vokset tilsvarende. De er vokset kolossalt, fordi vi i vores branche hele tiden skal reinvestere, så vi fortsat er attraktive. Hvis ikke du investerer, så mister du tiltrækningskraften og dermed gæsterne. Og så skiller vi os jo klart ud som aktieselskab, fordi vi som forlystelsespark har et symfoniorkester, pantomimeteater og også får besøg af et amerikansk danseteater (Alvin Ailey, der spiller nu, red.). Det giver ikke overskud, men det hører med til, hvad Tivoli er og står for,” siger adm. direktør Lars Liebst.

Tivolis omsætning var sidste år på lidt over én milliard, hvilket er fire gange så meget som for 20 år siden, hvor overskuddet var det samme.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere