Del : SMS
Berlingske Business

Tivoli får dyreaktivister på nakken

pix-tivoli-pels
Tivoli har indgået et samarbejde med Kopenhagen Fur, som bliver officiel partner for Jul i Tivoli de næste tre år. Det har fået dyreaktivister til at råbe op.

Tivoli og Kopenhagen Fur har netop indgået en sponsoraftale i millionklassen, som blandt andet indebærer, at Columbine og julemanden bliver iklædt pelse. Det har nu fået dyreaktivistforeningen Anima til at opfordre til boykot af forlystelsesparken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jul i Tivoli vil de kommende tre år blive sponsoreret af Kopenhagen Fur. Pelsauktionshuset har indgået et samarbejde med forlystelsesparken, som blandt andet indebærer, at Columbine og julemanden vil blive iklædt pelse, når Tivoli slår dørene op for julesæsonen.

Det har fået dyreaktivistforeningen Amina til at reagere. På deres hjemmeside opfordrer de til at boykotte Tivoli, hvilket har fået hundredvis til at udtrykke deres forargelse over samarbejdet med Kopenhagen Fur på Tivolis facebookside.

Her linker flere af dem til Animas kampagnebillede, der viser et lysende hotel Nimb med et rødt banner over med skriften ”Boykot Tivoli”. Nedenunder står der ”Der er ikke noget eventyr over dyrenes liv på danske pelsfarme”.

Til kritikken siger adm. direktør i Tivoli, Lars Liebst, at Tivoli som nationalklenodie jo ikke kan undgå at få en masse opmærksomhed – både god som dårlig – når der kommer nye initiativer til parken.

”En virksomhed som Tivoli har jo manges bevågenhed, og det er vi også glade for, men selvfølgelig kan vi ikke undgå, at der er nogle, der udtrykker sin utilfredshed,” siger Lars Liebst til Business.dk.

Pengene fra sponsoraftalen med Kopenhagen Fur skal bruges til at udvikle og støtte op om Jul i Tivoli. Selve samarbejdet viser sig for havens gæster ved, at julemanden og Columbine blandt andet vil blive iført pels, ligesom der fremover kan købes pelsprodukter i Tivoli.

Liebst_BT

Det er alt sammen tiltag, der vækker harme hos de ”dyrevenner”, som bakker op om Animas budskab. Fredag eftermiddag fik de mange facebook-kommentarer Tivoli til at reagere med en samlet besked, hvor de skriver, at de ”er godt klar over, at der er mange synspunkter og følelser involveret, når det gælder pels, ligesom det gælder inden for fødevareproduktion”.

Tivoli takker også for de mange posts og henviser til Kopenhagen Furs pjece om dyrevelfærd på de danske minkfarme, samtidig med, at de skriver, at de er helt trygge ved, at Kopenhagen Fur har styr på deres leverandører.

Det har dog ikke sat en stopper for kommentarerne: ”Skam jer!”, ”Sidste gang jeg har sat mine ben i Tivoli” og ”Tivoli – NEJ TAK!” og bare nogle af de ord, som fylder forlystelsesparkens facebookside.

Men ligesom Tivoli frit kan vælge deres samarbejdspartnere, så kan dyreaktivisterne også frit udtrykke deres holdning over det.

”Det er jo et frit land, vi lever i. Vi samarbejder med nogle, der driver en virksomhed, som er fuldt ud lovlig, og som beskæftiger en masse danskere. Samtidig er det en kæmpe eksportvirksomhed. Men det er fair nok, at der er nogle, der så melder sig ud,” siger adm. direktør i Tivoli Lars Liebst til Business.dk i forbindelse med dyreaktivistforeningen Animas kritik af det nye samarbejde.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere