Berlingske Business

Tesco tygger på frasalg i Europa

FILES-BRITAIN-RETAIL-BUSINESS-RETAIL
Foto:

Den britiske supermarkedskoncern Tesco solgte mandag sin sydkoreanske forretning for mere end 4 mia. pund, men det afholder ikke selskabet fra at køre videre af det spor.

Ifølge Bloomberg News - der har historien fra tre anonyme kilder - skulle Tesco være parat til at sælge dets forretninger i Central- og Østeuropa, som består af omkring 1100 butikker og har en omsætning på 1,9 mia. pund om året.

Der er ikke truffet nogen beslutning endnu, men et salg bliver i øjeblikket diskuteret med supermarkedskædens rådgivere.

Det bliver dog ikke umiddelbart en let opgave at sælge forretningerne, der ligger i landene Ungarn, Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Tyrkiet.

BRITAIN ECONOMY TESCO

Det vurderer Bryan Roberts, analytiker ved Kantar Retail. Han peger på, at Tesco har haft faldende omsætning i området de seneste tre år.

- I de central- og østeuropæiske markeder er de økonomiske forhold hårde. Tesco har fået nogle solide spark fra discountkæder, siger Bryan Roberts til Bloomberg News.

Pengene fra et eventuelt salg vil blive brugt på at nedbringe gæld, som også er planen med de 4,23 mia. pund, som Tesco kan sætte ind på bogen efter salget af de sydkoreanske aktiviteter, Homeplus, der tidligere mandag røg afsted til selskabet MBK Partners.

Tescos gæld lyder på 21,7 mia. pund.

Investorerne har taget forholdsvis afdæmpet imod mandagens frasalg. Tesco-aktien falder 0,2 pct. på børsen i London.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen