Del : SMS

Svinedreng skal være kagemand i London

15BUSjesper.jpg
Overskrift
Jesper Friis er ny topchef i Lagkagehuset. Foto: Simon Skipper
 

Danish Crowns hårde hund Jesper Friis rykker nu ind i Lagkagehuset. Med ham i spidsen satser virksomheden på at åbne butikker og bagerier i London samt i store byer i Sverige, Norge og Tyskland.

Artiklen fortsætter under annoncen

En tidligere hardliner og centralt placeret leder fra Danish Crown har fået til opgave at indtage London for et af Danmarks store succesbagerier. Men gårsdagens pressemeddelelse fra Lagkagehuset om udnævnelse af Jesper Friis som ny administrerende direktør kom givet som en overraskelse for mange i dansk erhvervsliv.

For to og en halv måned siden stoppede han i Danish Crown, og nu er det ham, der skal styre Lagkagehusets 1.000 ansatte og et planlagt indtog i London. Siden han i 1995 forlod Handelshøjskolen i Aarhus som cand.merc. har Jesper Friis været rundt i fødevarebranchen og er nået højt til tops. Han har haft diverse lederjob og solgt mærkevarer. Lige fra chokolade fra Toms til spiritus fra Bacardi-Martini og øl fra Carlsberg.

Efter to år som ansvarlig for Danish Crowns store pressede svinekødsdivision, kendt for produktion af især bulkprodukter, har »svinedrengen« skiftet boldgade.

Den kontante Jesper Friis er blevet topchef for Lagkagehuset med en omsætning, der er 60 gange mindre end Danish Crown-divisionen DC Pork med en årlig omsætning på 30 mia. kr. Som administrerende direktør bliver det Jesper Friis’ hovedopgave at føre vækstkometens planer om at åbne butikker i en række store byer i udlandet ud i livet.

Ejeren af Lagkagehuset, Ole Kristoffersen, fortæller om sin suc

Ekspedienterne i Lagkagehusets danske 35 butikker langede bagerbrød, kaffe, kage, salater og sandwich over disken for en halv milliard kroner i 2014, og omsætningen kom blandt andet fra butikker i København, Hellerup, Aarhus, Fredericia, Aabenraa og Sønderborg. Megabyen London med 7,5 mio. indbyggere i centrum bliver første destination, hvor Lagkagehuset i løbet af et halvt til et helt år vil åbne den første udenlandske butik med bageri. Sidste år havde selskabet en indtjening, EBITA, på 65 mio. kr.,og siden kapitalfonden FSN Capital i 2008 blev hovedaktionær i Lagkaghuset har strategien heddet vækst, vækst og atter vækst.

I sine kun godt to år som leder af Danish Crowns svinekødsdivision DC Pork med en omsætning på 30 mio. kr opnåede Jesper Friis udmærkede finansielle resultater, når man tager i betragtning, hvor presset og sårbar en international branche Danish Crown opererer i. Med i rygsækken har han også solid ledererfaring fra bl.a. Carlsbergs salgsorganisationer i udlandet.

Toppen af karrieren var, da han i 2009-12 sad som ansvarlig for Carlsberg i Vesteuropa med i alt 7.500 ansatte og en omsætning på 19 milliarder kr. Disse erfaringer vil Jesper Friis kunne trække på i sit nye job. Han er kendt for at være en visionær med mange ideer. Ind i mellem for mange, mener nogen.

Danish Crown-ledere er ikke sådan at bide skeer med. Slagteribranchen er en ualmindelig rå branche med en kontant tone mellem ledelse og ansatte. Som chef for svinekødsdivisionen fik han ry for at være en hård hund over for både underordnede og slagteriarbejdernes fagforening, NNF. Men der er næppe tvivl om, at han disponerede på vegne af topledelsen.

Jesper Friis forlod skuden. Det skyldtes især, at han fik et anstrengt forhold til de timelønnede medarbejdere over hele Danmark, som han ville sætte ned i løn.

pix-brød

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere