Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Svenske og engelske supermarkeder vil "tatovere" mærker på frugt

frugt

Detailhandlere inden for fødevarer erstatter klistermærker med hi-tech, naturligt laserprint. Og det kommer til at gavne miljøet.

Det lille bitte klistermærke på avokadoen, bananen og appelsinen er snart fortid.

For i Sverige, Storbritannien, og Holland vil man nemlig erstatte det klistrede stykke plastik med et brændemærke - nærmere bestemt et form for laserprint. Brændemetoden er døbt »naturlig mærkning«. Teknikken er, at man bruger et stærk lys til at fjerne pigment fra skrællen. Metoden skulle hverken påvirke holdbarheden eller kvaliteten af frugten.

Det skriver The Guardian.

Og laserprintet kommer ikke hele vejen igennem til frugtkødet - så når du skræller din banan eller appelsin kan du ikke se mærket.

Hos Coop har man netop i dag modtaget en kasse økologisk frugt og grønt, der har tatoveringen »ORGANIC«. Hos Coop ønsker man nemlig at reducere miljøbelastningen. Men i og med at teknologien er meget ny, har man hos Coop ikke taget nogen endelig beslutning om den tatovering skal være på alle økologiske frugter og grøntsager i den nærmeste fremtid, skriver Coop informationsdirektør Jens Juul Nielsen i en mail til Berlingske Business.

»Men vi vil nu kigge nærmere på det. Det vil sige, at vi undersøger, hvad de miljømæssige konsekvenser er, hvordan økonomien ser ud, og hvordan forbrugerne vil tage imod det«.

økologi

Det er nyt skridt i den økologiske verden. I dag er mange forbrugere opmærksomme på, at alt det indpakning som omfavner deres grøntsager og frugter er spild og skadeligt for miljøet. Den hollandske leverandør af frugt og grønt Nature & More og den svenske supermarkedskæde ICA er derfor gået sammen om at erstatte klistermærkerne på økologiske avokadoer og søde kartofler med et lasermærke. Men også den britiske kæde M&S har taget metoden i brug på deres kokosnødder.

»Ved at bruge naturlig mærkning på alle økologiske avokadoer, vi sælger på et år, ville vi spare 200 km plastik. Det lyder af lidt, men jeg tror, at det kommer til at løbe op,« siger Peter Haag forretningsmanager hos ICA til The Guardian.

Og denne retning er særlig vigtig for de økologiske forbrugere, der i høj grad går op i miljø, og den bevidsthed vil kun blive meget større de kommende år, ifølge ham.

Young man serving food

En lasermaskine er dog ikke helt billig, men den skal ses som en investering i fremtiden, og ifølge Michaël Wilde kommunikationschef hos den hollandske leverandør Nature & More.

»Du er nødt til at investere i en ekstremt dyr maskine, så det er en investering i fremtiden. Det er noget, vi tror, flere og flere supermarkeder vil gøre. Det sparer ressourcer, CO2 og energi,« siger han til The Guardian.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen