Del : SMS
Berlingske Business

Supermarkeder vil reducere emballagen

Emballage_Business
Øl og sodavand på dåse er et eksempel på emballage, der er praktisk for forbrugerne, men det er ikke den mest miljøvenlige løsning. Foto:

Nogle af landets største aktører på dagligvareområdet vil sætte mål for, hvordan de kan reducere mængden af indpakning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver dansker bruger årligt 126 kilo emballage. Halvdelen af dette er ifølge Miljøstyrelsen pap og papir, mens plast udgør en fjerdedel. Det får nu Coop, Arla og Carlsberg til at fremsætte mål for, hvordan de kan reducere mængden af indpakning. Arla har eksempelvis en ambition om at blive affaldsfri i 2020, da alt deres emballage til den tid skal kunne genbruges. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Daaseoel_Business

Selv om en undersøgelse, som Coop har lavet, viser, at 86 procent af befolkningen mener, at der i høj grad eller i nogen grad er for meget emballage om dagligvarerne, kan det alligevel være svært at få kunderne til at vælge et produkt med mindre indpakning, påpeger Signe D. Frese, programchef for miljø og klima i Coop.

»Vi har reduceret mængden af emballage på vores opvasketabs fra vores eget mærke Änglamark, så kassen nu er mindre. Men vi oplever, at kunderne går direkte efter den pakke med opvasketabs, som ser størst ud. Også selv om der faktisk ikke er flere i,« siger hun til Kristeligt Dagblad.

13BUSindpakning.jpg

Samtidig har man hos Carlsberg over de seneste år oplevet, at dåsen har overhalet returflasken på trods af returflaskens lavere miljøpåvirkning. Det sker ifølge Simon Hoffmeyer Boas, Senior CSR Manager hos Carlsberg Group, fordi, at bekvemmelighed ofte overstiger forbrugernes vilje til at foretage det miljømæssigt bedste valg.

Men producenterne ligger, som de har redt, mener Klaus Jensen, kampagneleder for foreningen Aktive Forbrugere, der arbejder for at promovere bæredygtigt forbrug.

pix_plastik

»Den megen emballage er både en ekstra økonomisk omkostning for producenterne og forbrugerne. Men desværre har producenterne vænnet forbrugerne til, at alting skal være nemt. Frem for at sælge en papirpose med te sælger de en plasticindpakket æske med separate tebreve, der hver for sig er pakket ind. Forbrugerne skal vænnes til at tænke på en anden måde og til at forstå, at cornflakes fra Kellogg’s ikke nødvendigvis er mere luksuriøse, blot fordi de både er pakket i en pose og en papæske,« siger han til Kristeligt Dagblad.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere