Berlingske Business
LIVE
15:36 Wall Street åbner med pæne plusser

Supermarkeder kan sætte samme vare på tilbud i næsten et år

aaa
Arkivfoto: Reklamer og tilbudsaviser. Foto:

Supermarkeder skaber derved et tilbudscirkus med kunstige priser, mener kritikere.

På forsiden af Nettos tilbudsavis fra uge 1, 5 og 8 koster en hel dansk kylling 25 kroner. Samme vægt, samme indpakning og med en normalpris på 38,95 kroner. Altså det samme tilbud, der går igen med tre ugers mellemrum.

Dermed omgår Netto en regel om, at en dagligvare kun må være nedsat, hvis den har haft sin normalpris i fire uger. Men reglerne tager kun højde for, at et tilbud er et tilbud, hvis der er oplyst en besparelse. Altså: Spar 13,95 kroner, og det gør Netto ikke. Ifølge Forbrugerrådet Tænk bliver normalprisen på 38,95 kroner »kunstig«, og i realiteten kan en vare som Nettos kylling fremstå som et tilbud i 51 ud af 52 uger på et år, skriver Politiken lørdag.

09BUSPix-Odd-Reitan-095712.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Discountkongen bliver ved til han dør

Den slags kreativ markedsføring bør der være strengere regler for, mener Forbrugerrådets juridiske konsulent Jakob Steenstrup.

»Det er for nemt at omgå reglerne om, hvor længe en dagligvare må være nedsat, så reglerne bør strammes op. Forbrugerne kan springe på en vare, der fremstår som et tilbud, som reelt set ikke er særlig godt, fordi normalprisen udvandes. Reglerne er til, for at der ikke opstår et tilbudscirkus som det, vi ser nu«, siger han til Politiken.

Torsdag - Ikea

I 2013 blev Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring revideret. Det blev indskrevet, at hvis en virksomhed annoncerer for en besparelse på en dagligvare, skal der være en referenceperiode på fire uger. Inden for perioden skal varen have sin normalpris, før prisen må reklameres som nedsat igen. Men hvis man ikke angiver besparelsen på varen, kan den regel omgås.

tradono

Og det er supermarkeder i stigende grad holdt op med. I januar 2011 havde 26 procent af varerne i supermarkedernes tilbudsaviser en angivet før- og nu-pris, mens det i januar 2017 var faldet til 13 procent, viser et datatræk på to millioner tilbud, som appen eTilbudsavis har foretaget for Politiken.

Per Østergaard Jacobsen er ekstern lektor på Copenhagen Business School (CBS) og ekspert i detailhandel. Han siger, at supermarkederne i højere grad har varer i aviserne til en fast, lav pris:

»Og så er der kommet en øget kontrol af fifleri med priserne. Det kan have medvirket til, at supermarkederne helt undgår at angive besparelsen for ikke at få problemer med reglerne«, siger han til Politiken.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen