Del : SMS
Berlingske Business

Supermarked-salg løsner bånd på direktør

pix-dansksupermarked
Overskrift
Administrerende direktør for Dansk Supermarked Per Bank (til højre) får ro på bagsmækken med Salling som ny ejer. Til venstre Karin Salling og Jens Bjerg Sørensen fra Salling-fondene. Foto:
 

Dansk Supermarkeds administrerende direktør Per Bank får større handlefrihed under Salling, end han havde under A. P. Møller - Mærsk - blandt andet til at ekspandere internationalt.

Artiklen fortsætter under annoncen
A.P. Møller - Mærsk har mere eller mindre sluppet taget i Dansk Supermarked med salget af dagligvarekoncernen til Salling Gruppen, og det er en lettet administrerende direktør, som nu får arbejdsro efter måneders usikkerhed og rygter om salg af den virksomhed, han står i spidsen for.

Per Bank indtrådte i stillingen som administrerende direktør i Dansk Supermarked i april 2012, og selv om den nye ejerstruktur ikke ændrer på den strategi, han fremlagde sidste år, giver det alligevel større handlefrihed, når ejeren hedder Salling i stedet for A.P. Møller - Mærsk.

DanskS_business


Blandt andet bliver det nemmere at realisere planen om international ekspansion af Netto. Det kræver nemlig en samarbejdspartner på de aktuelle markeder, og det er ifølge Per Bank »åbenlyst«, at den del af strategien bliver nemmere at føre ud i livet uden Mærsk som ejer.  

»At lave konstellationer med partnere under Dansk Supermarked bliver nemmere, for Mærsk ville nok have haft en mening om, at det er svært at lave konstellationer under den konstellation, der var der i forvejen. Ja, det er helt åbenlyst, vi bedre kan gøre det nu,« siger Per Bank og tilføjer, at det er et teoretisk scenario.

Billedserie:
Føtex, Guldsmedegade


Han vil hverken ind på, hvilke markeder han går efter, eller hvilke samarbejdspartnere der er interessante, men med en fortid i britiske Tesco har Per Bank et godt kendskab til de internationale markeder.

»Strategien på det punkt er at finde en stor partner, som ikke har discount i dag og så gå i samarbejde om at etablere discount. Men hvor i verden og hvem det bliver, så langt er vi ikke kommet,« siger Per Bank og understreger, at han fuldt og fast tror på, det kan lade sig gøre.

DS_Bank_Business


Dansk Supermarked slipper med den nye ejer også for at betale udbytte til Mærsk fremadrettet. Det betyder, at Dansk Supermarked får større handlefrihed til at udvikle virksomheden. Tidligere er omkring halvdelen af indtjeningen gået til udbytte.

Men på dagen, hvor salget til Salling er en realitet, fremhæver Per Bank alligevel primært den arbejdsro, salget giver, og ikke mindst den positive modtagelse, beskeden fik hos medarbejderne i koncernen.

»Jeg synes ikke, det berører mig, men på en eller anden ubevidst måde berører det medarbejderne at få den i hovedet hele tiden. Det har vi stoppet nu,« siger han og fortsætter:

»Det betyder, at vi kan få ro, mere commitment og mere opbakning fra vores medarbejdere.«

Udover Netto består Dansk Supermarked af Føtex, Bilka og stormagasinerne Salling. Tirsdag formiddag kom meddelelsen om, at Mærsk solgte sin andel af dagligvarekæden til Salling Gruppen, som nu sidder på 81 procent af aktierne. Om fem år er det meningen, at Salling-selskaberne overtager de resterende 19 procent.

Smed_karingsalling_Business


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere