Del : SMS
Berlingske Business

Summerbird - verdens største på økologisk chokolade

Summerbird
Summerbird er et selskab i Løgismose-koncernen, der har sit navn efter det godt 200 hektar store gods Løgismose på Sydfyn. Foto:

Løgismose-koncernens chokoladevirksomhed, Summerbird, kan nu kalde sig 100 procent økologisk. Firmaets ildsjæl, Mikael Grønlykke, mener, at hans firma er blevet verdens største producent af økologisk chokolade.

Artiklen fortsætter under annoncen
I mange år har det lille firma Woodshade Organics på Djursland fremstillet økologisk gourmet chokolade. Efter fem års arbejde har den højtprofilerede fynske chokoladeproducent Summerbird nu nået målet om at være 100 procent økologisk.
 
"Uden at kunne dokumentere det, tror jeg, at vi er blevet verdens største producent af økologisk chokolade," siger direktør Mikael Grønlykke, der er Summerbirds grundlægger og økologiske ildsjæl.
 
Firmaet med hovedsæde og produktion i Assens begyndte at lave chokolade i 1986. "Only nature's ingredients" skrev Summerbird på de første chokoladeæsker. Det var en garanti for, at Summerbirds chokolade var uden e-numre og kunstige aromaer. Og i dag er råvarerne i produkterne 100 procent økologiske.

Sv. Michelsen

Firmaets vision har været at løfte chokolade op blandt gastronomiske sværvægtere som champagne, østers og Périgord-trøfler.

"Da vi startede i 1986 fandtes økologi ikke. Nu kan vi opfylde vores vision. Vi henter vore råvarer, bl.a. mandler og hasselnødder, direkte fra de allerdygtigste bønder i Spanien, Italien og Frankrig. Vi laver selv vores rå-chokolade og arbejder kun med kakaobønner fra Mellemamerika og Madagaskar. Og nu er vi fuldt ud økologiske," siger Mikael Grønlykke.

Summerbird, der fortsætter ekspansionen i ind- og udland, kom ud af 2013 med en bruttofortjeneste på 52,5 mio. kr. og et overskud efter skat på godt syv mio. kr. Summerbird har butikker i bl.a. København, Lyngby, Aarhus og Odense.
 
I lighed med andre danske chokoladeproducenter kæmper Summerbird med de rekordhøje priser på kakao, mandler og nødder. Og på linje med andre aktører i branchen kritiserer direktør Mikael Grønlykke den høje danske afgift på chokolade og sukkerprodukter, der er på næsten 25 kr. pr. kg. I 2012 blev de seneste forhøjelser på afgiften aftalt som en del af skattereformen mellem regeringen, Venstre og Konservative.

Chokolade


"Afgiften er det værste. Slutbrugeren må betale det dobbelte plus moms, da forhandlerne, vi sælger chokoladen videre til, jo lægger en avance på. I de gode gamle dage kom folk ind i butikkerne og købte både et halvt og et helt kilo chokolade. Men de tider er forbi. Nu har vi tilpasset os virkeligheden og laver nogle mindre æsker, som ikke vejer så meget," siger Mikael Grønlykke. 

Summerbird er et selskab i Løgismose-koncernen, der har sit navn efter det godt 200 hektar store gods Løgismose på Sydfyn. Løgismose består desuden af restauranterne Kong Hans Kælder og Falsled Kro, Løgismose Mejeri, Løgismose Gourmet Import og Løgismose Udvalgt, der udelukkende er produkter, der sælges i Netto.

21BUSHotel-chokolate.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere