Del : SMS

Stylepit-direktør upåvirket af kaos i baglandet

Pix-Stylepit
Stylepits stiftere, Christian Kusk og Nicolai Kærgaard sendte selskabet på børsen ad bagvejen i 2012. Siden har selskabet levet et omtumlet liv.  Foto:

Administrerende direktør for Stylepit, Marc Jeilman, hævder, at han ikke lader sig påvirke af det kaos, der de seneste mange måneder har præget det børsnoterede modeselskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske modebutik Stylepit har ført en omtumlet tilstedeværelse som børsnoteret selskab, men rod i baglandet preller tilsyneladende af på selskabet administrerende direktør, Marc Jeilman.

»Vi har fuldt fokus på driften i selskabet. Så er der en række aktionærforhold uden om selskabet, som afventer afklaring - herunder et frivilligt betinget købstilbud, som vi anser som værende på vej,« siger Marc Jeilman, som selv er aktionær i Stylepit og dermed om ikke andet har en personlig interesse i, hvad der foregår på ejerniveau.

»Jeg afventer selv at læse et købstilbud,« er det korte svar fra Marc Jeilman.

stylepit

Stylepit gennemførte tidligere på måneden en aktieemission, som er fuldtegnet for i alt 48,4 millioner kroner. Samtidig har Bestseller med Anders Holch Povlsen i spidsen gennem sit investeringsselskab Aktieselskabet af 14.10.2012 fremlagt et tilbud på at købe hele butikken betinget af, at han opnår en ejer-andel på over 50 procent. I forvejen ejer Anders Holch Povlsen lige under 25 procent af Stylepit.

Bestseller og Anders Holch Povlsen har tilbudt at betale 20 øre pr. aktie, hvilket er en fordobling i forhold til den pris, der kunne tegnes aktier til i kapitaludvidelsen.

Marc Jeilman understreger, at han er »meget glad for at have Bestseller som leverandør«.

»Hvad angår vores aktionærsammensætning vil tiden jo vise, hvordan den udvikler sig,« siger han og fortsætter:

»Der er ro i selskabet, og hvorvidt aktionærsammensætningen udvikler sig i den ene eller den anden retning, det burde ikke influere ret meget på, om vi kan træffe de rigtige beslutninger i selskabet.«

Pix-Holch

Men ro har der hidtil ikke været i Stylepit. Over de seneste par år er direktører kommet og gået, og prominentet bestyrelsesmedlemmer i form af blandt andre Christian Stadil og Klaus Nyengaard har været inde - og er løbet mere eller mindre skrigende væk igen med den forklaring, at det var for vanskeligt at samarbejde med ejerne.

Men Stylepit-direktøren vil langt hellere tale om drift end ejerforhold, og til årsregnskabet, som blev offentliggjort onsdag morgen, siger han, at den drastisk falende omsætning er planlagt og et udtryk for fokusering fra ledelsens side.

»Den omsætning, vi har realiseret, er en bevidst fokusering. Hvis man ser nærmere på vores segmenter, har vi taget omsætningen i udlandet kraftigt ned, og så har vi valgt at fokusere på lønsomhed i nærmarkeder,« siger Marc Jeilman og pointerer, at selskabet altså har gennemført den nødvendige turnaround.

»Vi er trukket tilbage til nærmarkederne, og nu skal vi til at vokse på nærmarkederne,« siger han.

stylepit

På nærmarkederne er de største konkurrenter britiske Asos og tyske Zalando - som begge har Anders Holch Povlsen i ejerkredsen.

Stylepit kom ud af 2014/2015 med en omsætning på 364 millioner kroner, hvilket er en tilbagegang på 22,5 procent i forhold til en omsætning på 470 millioner kroner året før.

Virksomhedens underskud på 53 millioner kroner er en forbedring i forhold til sidste år, hvor resultatet var negativt med 130 millioner kroner. Resultatet indeholder af- og nedskrivninger for 15,5 mio. kr.

EBITDA udgjorde et underskud på 30,2 millioner kroner og er ifølge selskabet i overensstemmelse med forventningerne. Resultatet skal ifølge selskabet ses i lyset af et transformati­onsår med fokus på turnaround og introduktion af varemærket »Stylepit« på virksomhedens hjemmemar­ked.

bestseller

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere