Del : SMS
Berlingske Business

Stryhns-direktør vil omsætte for en milliard

Kristian Kornerup
Administrerende direktør Kristian Kornerup har vendt Stryhns efter fusion og opkøb. Nu jagter han milliarden. Foto:

Topchefen i leverpostejsgiganten Stryhns, Kristian Kornerup, har vendt nedgang til fremgang efter turbulente år med ejerskifte og fusion. Målet er at nå en omsætning på en milliard kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han har solgt tobak på Balkan og snus i Sverige. Siden 2011 har Kristian Kornerup stået i spidsen for det traditionsrige fødevareselskab Stryhns, og det har hidtil vist sig, at den ambitiøse leder også kan sælge leverpostej og pølser. I hvert fald har Kristian Kornerup formået at vende nedgang til fremgang, siden han tiltrådte som administrerende direktør i Stryhns i 2011. Dengang viste bundlinjen fem mio. kroner, mens resultatet to år senere med et overskud på 21,1 mio. kroner var firedoblet.

»Det forløb, vi har været igennem, har været krævende, men det har også været ekstremt spændende. Heldigvis er det endt godt,« siger Kristian Kornerup, mens han tager en tår af sin espresso.

Berlingske Business har sat direktøren stævne ved hans villa i Vedbæk, hvor han byder på kaffe på terrassen med udsigt til Øresund. Kornerup er klædt i mørkeblåt jakkesæt, mens et par mørke solbriller skåner øjnene mod solens stråler. Han tager et hiv af sin cigaret, mens han fortæller om, hvordan Stryhns har været udfordret de seneste år.

ristian Kornerup

I 2008 blev den traditionsrige, danske virksomhed købt af norske Agra, og samtidig fusionerede Stryhns og Graasten Salater, så selskabet i dag både har Stryhns, Graasten Salater og Ø-pølser med Langelænder-mærket under sig. Ejerskifte og sammenlægning var en dyr omgang for Stryhns, som mistede distribution på Ø-pølser og Graasten i store dele af detailhandlen og stort set ikke var med i discount.

Medarbejdere sat ned i løn

Da Kristian Kornerup overtog roret i 2011, kunne han konstatere, at resultatet i selskabet var faldet drastisk fra et overskud på 21,6 millioner kroner i 2010 til et overskud på 5,2 millioner i 2011. Ud over udfordringer grundet forandringer på de interne linjer har Stryhns også gennem de seneste fem år været presset af eksterne faktorer som stigende råvarepriser, fedtafgift og tilbageholdende forbrugere, men i dag er Stryhns tilbage på sporet. Det skyldes ifølge direktøren selv indførelsen af en »både-og-strategi.«

»Det betyder i bund og grund, at vi både skal skabe begejstring hos vores medarbejdere i forhold til at fastholde visioner og innovation og være meget effektive. Vi er meget bevidste om, hvor det er, vi investerer i at differentiere produkterne. I resten af værdikæden er vi til gengæld meget bevidste om at køre en lean-strategi med så lave omkostninger som muligt,« siger Kristian Kornerup og tilføjer, at »virksomheden er effektiviseret hele vejen rundt om produktet.«

10BUSkornerup-bagside.jpg

Han fremhæver store besparelser på indkøb, som Kornerup har lagt ud til hele Europa med udbud hver måned.

»Det har vi sparet store millionbeløb på,« siger han og nævner driften som et andet indsatsområde.»Vi har trukket store synergier ved at samle vores organisation i Roskilde, så de tre fabrikker er fokuseret på drift og producerer efter bestemte nøgletal, vi har investeret i ny teknologi, og vi har skåret ned på lønomkostninger,« fortæller Kristian Kornerup med henvisning til, at fabriksarbejderne på pølsefabrikken på Langeland i 2012 måtte gå ti procent ned i løn. En del af pengene investerede Stryhns i nye maskiner, marketing og distribution.

Skal nå omsætning på en milliard kroner

Man skal ikke have talt mange minutter med Kristian Kornerup, før man ved, at manden er ambitiøs. Og ser man nærmere på hans CV, er der heller intet, der tyder på dovenskab.

Kristian Kornerup har en fortid i internationale selskaber som Coca-Cola, House of Prince og British American Tobacco, hvor han havde ansvaret for markedet på Balkan. Selv om hans indsats i Stryhns allerede efter to år har vist sig på bundlinjen, har Kornerup stadig store mål på sin to-do-liste. Toplinjen skal nemlig også vokse – og det er ikke en beskeden fremgang, direktøren forventer.

pix-smør

»Vi har en ambition i Danmark om at være en virksomhed, der omsætter for en milliard kroner, og som er lønsom, så vi fortsat har råd til at udvikle mærkevarer,« siger Kristian Kornerup.

Han vil helst ikke sætte en tidshorisont på målsætningen, men den nuværende strategiplan løber frem til 2017, og Kristian Kornerup lægger ikke skjul på, at målet om en omsætning på en milliard kroner også er et personligt mål, som han gerne ser nået inden for tidsrammen af den nuværende strategiplan.

Nødvendigt med opkøb

Men med en omsætning i 2013 på knap 571 millioner kroner og en forventning om en løbende vækst på tre til fem procent, er direktøren også godt klar over, at opkøb er en forudsætning for en milliardomsætning.

»Hvornår, vi når milliarden, afhænger af, hvad vi får købt op,« siger han og tilføjer:

»Der er ikke noget konkret lige nu, men vi kigger hele tiden efter noget, som passer godt til os. Vi er ude efter mærkevarer, som har stærke positioner, og som har en høj effektivitet. De tre ting skal være gældende, for at vi er interesserede.«

07BUSFagforening-roser-slag.jpg

I mellemtiden vil Kristian Kornerup fortsætte sit fokus på en ledelsesstil med uddelegering som omdrejningspunkt.

»Alle inddrages, alle er vigtige, og alle kan forbedre lidt hele tiden. Det er nyt i Stryhns,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere