Del : SMS
Berlingske Business

Store byttedag: husk reglerne

pix-gavebyt
Julen er forbi - nu skal der byttes gaver. Foto:

Ikke alle julegaver kan automatisk byttes. Læs om reglerne her.

Artiklen fortsætter under annoncen
Allerede imorgen starter det store gaveræs, når butikkerne åbner efter juleferien.

Men ikke alle gaver kan automatisk byttes, og derfor gælder det om at være opmærksom på reglerne, lyder det fra Dansk Erhverv, som vurderer, at danskerne i år vil bytte gaver for omkring 300 mio. kr. 

"Adgangen til at bytte eller returnere en vare er ikke en ret, men en god service, som mange butikker giver deres kunder. Hvis gaven skal byttes er det vigtigt, at man har en bon med, hvis der ikke er byttemærke på gaven og at man overholder den frist, butikken har sat for bytning," siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.

"Gaven skal også afleveres i en stand, så den kan sælges igen. Mærkerne må ikke være klippet af og plomberingen ikke være brudt. Gaven skal også leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi," siger hun. 

Svært at ombytte til penge
  
Allerede første og anden juledag har mange været inde og sammenligne gavernes pris på nettet. Men har man fået en dyr gave, som man hellere vil ombytte til penge, kan det blive svært.  

"Bytteret kun gælder ombytning til andre varer. Som hovedregel omregnes den byttede vare til den oprindelige pris. Hvis varen i mellemtiden er blevet nedsat til halv pris, kan kunden ikke kræve en vare ombyttet til to af den samme, men han kan for eksempel bytte gaven til en vare i en anden farve eller størrelse," forklarer Lone Rasmussen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere