Del : SMS
Berlingske Business

Store ambitioner for Blockbusters gravplads

20BUSrecycle.jpg
Søren Heilmann, direktør for RecycleIT, er godt tilfreds med, at han igen kan baske med vingerne og fokusere målrettet på, hvad der er kommercielt rigtigt for det danske marked. Foto: David Leth Williams

Blockbuster-konceptet var ved at lide en langsom død, da TDC købte retten til brandet i begyndelsen af året. Kædens butikker skal nu danne rammen om en landsdækkende butik med brugt forbrugerelektronik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vesterbrogade 84. I mange år adressen bag én af de travleste Blockbuster-butikker i landet. Nu er de klassiske blå facadeskilte med gule bogstaver erstattet af nye hvide og grønne skilte med navnet RecycleIT og i vinduespartiet hænger plakater med opfordringen:

»Sell it, Buy it, Recycle«.

Butikken er den første i rækken af det, der efter planen skal blive en ny landsdækkende kæde for brugt forbrugerelektronik. I begyndelsen af året blev det offentliggjort, at TDC overtager retten til brug af navnet Blockbuster i Danmark, hvilket skal bruges til at styrke telekoncernens position på markedet for digital filmudlejning. De fleste af kædens 46 butikker landet over skal nu inden første juli have udskiftet facader og konverteres til navnet RecycleIT, fortæller Søren Heilmann, der har været direktør for Blockbuster Danmark siden 2006 og nu fortsætter som direktør for RecycleIT.

20BUSrecycle2.jpg

»Vi har en ambition om at blive landsdækkende i konverteringsperioden. Det kan godt være, at vi kun kommer til at konvertere 40 butikker i første omgang. Men når vi så er på plads med infrastruktur, ressourcer og strategier, så ser vi klart et vækstpotentiale igen. Vi vil også gerne ud på det skandinaviske marked, især Norge og Sverige, med det her koncept« siger han.

De fysiske butikker suppleres af en onlineshop under samme navn, der allerede er i luften.

Ud af Blockbusters skygge

Søren Heilmann ligner en mand, der lige er blevet lukket ud af sin spændetrøje. Siden han trådte til som direktør for Blockbuster Danmark, har han haft en plan for at gå ind på det digitale marked for filmudlejning i skrivebordsskuffen. Men pga. af økonomiske vanskeligheder og uafklarede ejerforhold i den amerikanske moderkoncern måtte planen ligge og samle støv, mens konkurrenter som Netflix og TDC åd sig ind på markedet.

Sidste år købte erhvervsmanden David Overby sammen med en kreds af private investorer Blockbuster Danmark fra amerikanerne, og planen om en landsdækkende kæde for brugt forbrugerelektronik blev lanceret.

»Nu kan vi baske med vingerne uden at skulle afvente en eventuel global eller europæisk digital strategi fra vores tidligere ejere, som vi ikke selv er herre over. Nu kan vi fokusere vores strategi målrettet på, hvad vi tror er kommercielt rigtigt for det danske marked,« siger Søren Heilmann.

Butikken på Vesterbrogade ligner dog stadig udmøntningen af en lettere skizofren forretningsstrategi. Midt imellem film, spil og bland-selv-slik står fire hvide borde og fire glasbeklædte reoler fyldt med elektronik – primært smartphones, tablets og bærbare computere. Planen er, at RecycleIT skal fortsætte med at sælge og udleje film og computerspil, inden markedet langsomt dør ud af sig selv.

»Vi kunne sælge dobbelt så meget«

De elektroniske produkter tæller både ukendte mærker og produkter fra kendte producenter som Samsung, Nokia, Sony og Apple. En nyere iMac, der står på disken i et gennemsigtigt plastikbetræk, er netop blevet indleveret.

»Den bliver solgt hurtigt. I det hele taget er én af vores største udfordringer, at vi ikke har nok produkter. Vi kunne sælge dobbelt så meget, som det vi får ind,« siger Søren Heilmann.

Blockbuster

Han vil ikke røbe, hvor meget der er blevet solgt i butikkens tre måneders levetid. Men den præsterer ifølge direktøren »langt bedre end forudsat i budgetterne«.

De store spillere på det private brugtmarked for elektronik herhjemme er især Den Blå Avis og GulogGratis, hvor brugere med få omkostninger kan handle med hinanden. Det betyder – alt andet lige – at salgspriserne hos RecycleIT vil være højere på grund af udgifterne til at drive butikkerne. Søren Heilmann mener til gengæld, at hans tilbud om en 24 måneders reklamationsret på alle produkter er et væsentligt konkurrenceparameter.

»Det er altså meget rart, at man har en sikkerhed for, at når man kommer hjem og tænder for produktet, så virker det rent faktisk også,« siger han.

Hjemmebio


Sælgerne har ifølge direktøren den fordel, at de kan gå ned at aflevere deres gamle computer eller telefon i butikken, få pengene i hånden med det samme og derefter være fri for eventuel brok fra en utilfreds køber.

Konkurrenter føler sig ikke truede

Konkurrenterne ser på den nye spiller på markedet med sindsro. Hos GulogGratis lyder meldingen fra chef for Research og Udvikling, Kamilla Harritsø, at man tager RecycleIT stille og roligt, men dog følger med i kædens udvikling. Hos Den Blå Avis har kommunikationschef Simon Karsøe endnu ikke hørt om den nye konkurrent, før Berlingske Business ringer ham op.

»Men generelt hilser vi altid konkurrence velkommen,« siger han.

Ifølge kommunikationschefen blev der i 2012 købt og solgt elektronik på Den Blå Avis for cirka 2,1 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på 40 procent over to år.

Nye produkter på vej

Den Blå Avis og GulogGratis er heller ikke bare konkurrenter, men også samarbejdspartner til RecycleIT, der via sin netbutik annoncerer via de to hjemmesider. Og snart kommer samarbejdet måske til at omfatte andre produktkategorier. Første fase i Recycles strategi er at sælge elektroniske produkter. Men når det er i gang, og butikkernes IT-systemer snakker sammen med den nye onlineplatform, så kommer næste fase, som handler om at udvide med andre varegrupper.

US-BLOCKBUSTER-VIDEO-FILES

»Det kunne være legetøj, husholdningsprodukter eller noget helt tredje. Jeg tror, at brugtmarkedet er kæmpestort, Det kan vi se på de andre europæiske markeder og i USA. Der er virkelig plads til flere spillere på det her marked, og det kan vi være med til at udvide,« siger Søren Heilmann.

Et næste naturligt skridt bliver ifølge direktøren også at tilbyde service og reparation af elektroniske produkter, og dernæst måske finansiering af elektronikkøb og salg af teleabonnementer. Kæden har endnu ikke ofret markedsføringskroner på at fortælle danskerne om sin eksistens.

»Men vi kommer selvfølgelig til at lave et tryk ganske snart, når vi er på plads,« siger Søren Heilmann.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere