Del : SMS
Berlingske Business

Største tilbageslag i 25 år truer minkbranchen

pix-KopenhagenFur2014
Prisen på danske minkskind falder drastisk, og mange internationale opkøber er blevet væk fra ferbuarauktionen. Det er især dalende efterspørgsel fra Kina, der volder problemer. Foto:

Tidligere gode kunder fravælger pelsauktionen hos Kopenhagen Fur. Den lave efterspørgsel fører til drastisk faldende priser og omsætningstab for et milliardbeløb i den danske pelsindustri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange års optur i dansk pelsindustri er afløst af stærkt faldende priser og stor usikkerhed. Pelskoncernen Kopenhagen Fur har usædvanlig svært ved at tiltrække kunder til den igangværende auktion, som er den største, der nogensinde er afholdt i Danmark.

Tidligere kunne koncernen tiltrække cirka 700 pengestærke indkøbere til en stor auktion, men denne gang har kun cirka 450 indkøbere meldt deres ankomst. Særligt kineserne fravælger auktionen, og der er blot dukket 250 op mod tidligere 500.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

Den faldende interesse for at købe minkskind får priserne til at rasle ned og har gjort mange af landets cirka 1.500 pelsavlere nervøse. Mens man i december måtte notere sig et fald i gennemsnitsprisen på danske minkskind på 26 procent, lyder en dugfrisk forudsigelse fra Kopenhagen Fur, at gennemsnitsprisen ved denne auktion lander cirka 45 procent under niveauet sidste år. Formentlig vil det kun lykkes at få i gennemsnit 325 til 350 kroner for et dansk minkskind i modsætning til sidste sæson, hvor gennemsnitsprisen landede på 612 kroner. Det vurderer Kopenhagen Furs bestyrelsesformand, efter at de første auktionsdage er overstået.

»Det er en ny virkelighed, vi er på vej ind i nu med mere reelle priser end før. Det er slut med de fantasipriser, som vi har haft på det seneste,« siger Tage Pedersen, bestyrelsesformand for Kopenhagen Fur. 

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

Den igangværende pelsauktion er den største i denne sæson og derfor en vigtig strømpil for, hvordan sæsonen bliver. Berlingske Business har talt med flere kilder i branchen, som forudser, at gennemsnitsprisen vil stabilisere sig i år på i omegnen 40 til 45 procent under sidste års niveau. Så store prisfald vil betyde, at der forsvinder milliarder fra den danske landbrugseksport.

»Holder priserne på minkskind sig i år i omegnen af 40 procent under sidste års niveau, vil det betyde et omsætningstab på fire til fem milliarder kroner, som vil forsvinde fra den samlede danske landbrugseksport,« siger Thomas Søby, cheføkonom hos Landbrug & Fødevarer.

De lave priser vil tilmed få Kopenhagen Furs omsætning til at dale fra rekordhøje 13,3 milliarder kroner til under ti milliarder kroner, og indtjeningen vil dykke betragteligt fra det seneste årsresultat på 432 millioner kroner. Det vil ramme ejerne, som er cirka 1.500 pelsavlere.



Et fald på 40 til 45 procent er et ganske dramatisk prisfald og betydeligt værre, end minkbranchen i Danmark er vant til. Det vil være et større fald end det seneste prisdyk, som ramte i december 2008 under finanskrisen og økonomisk afmatning. Man skal hele 25 år tilbage i statistikken for at finde en situation med et voldsommere tilbageslag mod branchen.

21busPels 2DSC_8413.jpg

Kinesernes pludselige skepsis over for de ellers så roste danske minkskind kommer på et uheldigt tidspunkt. Mange danske pels- avlere har udvidet produktionen, og de står nu med større kapacitet end nogensinde, mens priserne på minkskind daler. De har dog haft økonomisk gyldne tider med priser på skind, der er tredoblet de seneste fem år fra 203 kroner til 612 kroner.

Mange avlere har derfor penge på kistebunden og en stærk likviditet, der kan føre dem sikkert gennem magre år. De lider først nød, hvis markedet for minkpelse kollapser fuldstændigt.

Flere i branchen vurderer, at de danske pelsavlere formentlig får nemmere ved at klare sig igennem en nedtur på minkmarkedet end de øvrige pelsavlere i verden.

»Når priserne falder, vil det presse de dårligste producenter ud af markedet. Men de danske producenter ligger klart i den gode ende, så selv om de her og nu bliver ramt af faldende indtægter, så tror jeg, at de vil klare sig godt på den længere bane,« siger Thomas Søby.

Også hos Kopenhagen Fur er man i dag fortrøstningsfuld. 

Torben Nielsen er direktør for Kopenhagen Fur.

»Der er planlagt udvidelser i produktionen i Danmark på ti til 15 procent. Konsekvensen af prisfaldet bliver nok, at vi vil se mindre og færre udvidelser end planlagt, men jeg tror ikke på en decideret tilbagegang og tab af arbejdspladser,« siger Tage Pedersen.

Der er mange bud på, hvorfor kinesiske indkøbere pludselig beholder deres tegnebog i lommen. En forklaring er, at kineserne har købt for mange skind sidste år og dermed har bugnende lagre. En anden forklaring er, at produktionen af skind på verdensplan er fordoblet fra årlige 40 til 80 millioner minkskind på et enkelt årti, og at efterspørgslen hos forbrugerne ikke har haft samme tempo.

Tilmed er produktionen blevet udvidet kraftigt i netop Kina, og i takt med, at de kinesiske pelsavlere har forbedret kvaliteten, er de danske minkskind blevet mindre interessante i Kina.

Desuden har de høje priser på minkskind de senere år ført til, at mange pelsfirmaer har valgt at producere pelsfrakker af kanin, ræv og fake fur (kunstig pels, red.), og det får prisen på de danske minkskind til at falde yderligere.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere