Del : SMS
Berlingske Business

Stjernedesigner: Derfor forlader jeg B&O

Johannes Torpe
Foto:

Støvede Bang & Olufsen har fået sig en ordentlig rusketur af den afgående kreative direktør Johannes Torpe. Nu kan selskabet stå på egne ben, lyder det fra hovedpersonen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bang & Olufsens kreative direktør, Johannes Torpe lægger ikke skjul på, hvorfor han er fortid i toppen af den hæderkronede virksomhed.

Efter fire år i jobbet som »Creative Director« mener den danske topdesigner, at hans opgave er fuldført. Det er tid til at komme videre. Samtidig roser han Bang & Olufsens topchef Tue Mantoni for at have taget en »ubarmhjertig« opgave på sig og løst den på imponerende vis.

Branddesigner Johannes Torpe.

»Jeg har været i virksomheden i fire år, og da jeg begyndte der, var der ikke nogen tvivl om, at B&O havde brug for forandringer. Det har jeg været med til at sikre sammen med teamet i B&O. Vi har sammen sat helt nye standarder for det kreative arbejde, og vi har hjulpet designerne til at forny sig på en masse områder,« siger Johannes Torpe i et telefoninterview med Berlingske Business.

Hans tilgang til kreative processer og forretning har været præget af, at han med egne ord "voksede op i Thy-lejren".

Hvad har du bidraget med hos B&O?

»Grundlæggende kan man sige, at jeg har hjulpet B&O med at forny sig på en masse områder. I først omgang med det nye subbrand B&O Play, og dernæst var min opgave at hjælpe med at definere og beskrive den DNA, som er inde i virksomheden. Jeg har været med til at lave det dokument, som fremtidige designere og kreative direktører kan gå videre med, og så har jeg hjulpet med at sætte interne kreative processer på form. Sidst men ikke mindst har jeg lagt store kræfter i at skabe det nye butikskoncept, som var himmelråbende nødvendigt. Det gamle trængte til en overhaling for at sige det, som det er,« siger Johannes Torpe.

Selv mener Torpe, at han fandt de rigtige løsninger på Bang & Olufsens udfordringer. Derfor kan han med god samvittighed komme videre med en karriere uden for B&O.

»Jeg er ret tilfreds med outputtet. Jeg har mit eget kontor (Johannes Torpe Studio, red.) med egne ansatte og er ved at skrive en ph.d. på University of Westminster i London, og holder tale over hele verden og har virkelig været med til også at sætte B&O på dagsordenen i kreative miljøer. På en måde er mine opgaver fuldført nu for B&O, og så har jeg fået en masse andre spændende tilbud andre steder fra,« siger han og fastslår, at parterne er skilt i god overensstemmelse og efter "gensidig overenskomst".

»Jeg har nu gjort, hvad jeg kunne, og B&O kan nu stå på egne ben uden min hjælp. Skulle jeg blive der, så skulle det være i en mere operationel rolle, og det er jeg ikke så interesseret i. Så hellere sige farvel på en god måde,« siger Johannes Torpe.

Han ønsker ikke at blive set som en forretningsmand.

»Jeg er ikke forretningsmand. Jeg er en kreativ person, som kan kommunikere med forretningsmænd og -kvinder og skabe resultater, som kan bruge i en forretningsverden,« siger han.

En af Johannes Torpes mest omtalte opgaver for Bang & Olufsen var skabelsen af det butikskoncept, som skal løfte butiksoplevelsen i hele verden og dermed øge salget af Bang & Olufsens eksklusive produkter. Et projekt, som har været og er vitalt i Bang & Olufsens overlevelsesstrategi.

Bang & Olufsens økonomisk pressede forhandlere i den vestlige verden har ifølge berlingskes oplysninger haft svært ved at skaffe økonomi til de butiksmoderniseringer, som Johanes Torpe har foreslået dem. Trods stort fokus på problemet siden 2011 har mange forhandlere fortsat ikke indført Torpes moderne koncept.

Men det kommer de snart til, lyder det fra Torpe selv. Han medgiver dog, at den løsning, som han i første omgang har udviklet, har vist sig at være dyr at implementere.

»Det har været en udviklingsproces, og du bliver nødt til at begynde med at skabe noget ekstraordinært, som udgør et stærkt fundament. Det skal være konceptuelt enormt stærkt. Så stærkt, at det kan overleve i en lang årrække. Derefter har vi foretaget "value engineering" (forsøgt at få prisen ned, red.), og vi har arbejdet rigtig, rigtig meget med at få udgifterne ned i en lavere klasse. Efter min overbevisning er vi nu nået så langt ned i pris, at alle kan være med. Så ja, jeg skal ikke kunne udelukke, at det er nogen, der har sagt, at det var dyrt, men der hvor vi har fået det ned nu, det er det billigt, og med konceptet er vi slet, slet ikke i nærheden af, hvad andre store luksusbrands bruger af penge på deres butikker,« siger Johannes Torpe.

Hvordan har du haft det som designer med at skulle indgå nogle kompromisser for at komme ned i pris?

»Jeg har et meget kommercielt forhold til det. Min største glæde er at se, at noget, vi har udviklet, blive value-engineeret ned til et kompromis og tåleligt prisniveau. Hvis konceptet ikke kan rulles ud til 500 butikker, så er det ikke en succes. Hvis kun fem vil betale for det, så er det en fiasko. Så min fornemmeste opgave er at få det presset ned i pris, og det har jeg sørme også brugt lang tid på. Det vil jeg love jer,« siger Johannes Torpe.

Han har udelukkende ros til overs for sin nu tidligere chef Tue Mantoni.

»Tue har gjort det fremragende. Han har haft en meget svær og også ubarmhjertig opgave, som han på mange måder har klaret enormt godt. Så det er flot klaret, og jeg er meget imponeret over hans indsats,« siger Torpe.

Foruden at pleje egne kunder i forretningen Torpe Studios har Johannes Torpe sagt ja til at skrive en ph.d.-afhandling. Det sker på University of Westminster i London. Den skal handle om, hvordan man tilrettelægger effektive designprocesser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere