Del : SMS
Berlingske Business

Stigende omkostninger hos Lego

Lego_omkost_Business
Lego har knap nok kunnet følge med efterspørgslen, og det har i første halvår betydet øgede omkostninger. Foto:

Omkostningerne hos den danske legetøjsgigant vokser hurtigere end salget af Lego-klodser. Det skyldes travlhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den succesfulde legetøjsvirksomhed har travlt med at betale regninger og udbetale løn til sine ansatte i 2013.

Omkostningerne er vokset til 7.167 mio. kroner i første halvår af 2013. Det er en stigning på 15 procent i sammenligning med samme periode sidste år. Dermed vokser omkostningerne hurtigere end omsætningen, som i samme periode er vokset med 13 procent.

pix_lego

Når pengene i dag siver hurtigere ud af Legos pengekasse end tidligere, hænger det sammen med, at Lego har haft travlt med at hyre nye folk.

»Væksten sidste år var stærkere end forventet, og det betød, at vi knap nok kunne følge med. Så vi har måttet indhente det forsømte på personalefronten, og det kan man nu se på omkostningerne,« siger John Goodwin, finansdirektør hos Lego.

lego_ASien_Business

Tilmed har Lego forsøgt at forberede sig på ny høj vækst på særligt asiatiske markeder, og det kan også ses på omkostningerne.

»Et godt eksempel på dette er i Asien, hvor vi gerne vil ekspandere. Som resultat af den beslutning har vi investeret i at få flere folk med ombord, som gør, at vi bedre kan håndtere den vækst, som vi forventer i fremtiden,« siger finansdirektøren og fortæller, at det er en god idé at investere i et marked i god tid, så virksomheden står klar til at håndtere den forventede vækst.

Det er dog ikke kun nyansættelser, som kan forklare Legos stigende omkostninger.

»Forklaringen kan også findes i nye investeringer i computersystemer og investeringer i kontorer og mere produktionsplads. Det tæller også med i de umiddelbare omkostninger i det tilfælde, at vi leaser det,« siger John Goodwin.

Simpsons

Han tilføjer, at valutaforskelle også er med til at forklare, hvorfor indtjeningsevnen er lavere end tidligere.

Legos evne til at tjene penge er dog stadig betydeligt bedre end mange andre virksomheders. Ud af en omsætning på 10.363 mio. kroner opnåede Lego et driftsresultat på 3.196 mio. kroner, hvilket giver en overskudsgrad på 31 procent i første halvår af 2013. Bundlinjen efter skat lyder på solide 2.381 mio. kroner.

Søren-Thorup-Soerense.jpg

 

Søren-Thorup-Soerense.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere