Berlingske Business

Stifterfamilie trækker sig fra Tiger-forretningen

17BUSLennart-Lajboschitz-op.jpg
Lennart Lajboschitz åbnede sammen med sin kone, Sus, tilbage i 1988 parrets første forretning på Islands Brygge. Syv år senere grundlagde de Tiger-kæden. Foto: Søren Bidstrup

Lennart Lajboschitz og hans kone, Sus, og ældste søn, Simon, som begge har haft centrale roller i Tiger-koncernen, har trukket sig fra driften, bl.a. på grund af grundholdningen om, at traditionel tilgang til forretningsarbejde er reaktivt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virksomheden bag Tiger-forretningerne, Zebra, må fremover undvære Lennart Lajboschitz og hans kone, Sus, og søn, Simon, i den daglige drift. Mens Lennart Lajboschitz har været ansvarlig for Tigers kunstner­samarbejder, har Sus Lajboschitz haft titlen som kreativ direktør, og Simon Lajboschitz har stået i spidsen for butikskonceptet i Japan og indkøb af varer til nye markeder.

»Vi har forladt firmaet, fordi vi har nogle andre projekter nu,« siger Lennart Lajboschitz og tilføjer, at han stadig sidder i bestyrelsen og ejer 28,2 procent af selskabet, mens hans forretningspartner, Jacob Bier, ejer 1,8 procent. De resterende 70 procent blev solgt til kaptialfonden EQT i 2012.

»Du kan ikke sælge 70 procent af firmaet og stadig være den, der bestemmer. Det er klart. Nogen vil gøre ting anderledes, end vi har gjort, og det skal de have frihed til,« siger Lennart Lajboschitz, som allerede i 2013 overlod rollen som administrerende direktør til Christian Mariager. Han er siden blevet erstattet af franske Xavier Vidal, som kom til Tiger i januar 2015.

Mødet og samarbejdet mellem de strømlinede og traditionelle forretningsfolk og Lajboschitz-familiens mere utraditionelle tilgang til forretning har ikke været uden gnidninger. Lennart Lajboschitz har flere gange markeret sin holdning til den mere traditionelt tænkende del af forretningsverdenen, som han ofte betegner som »mere reaktiv end proaktiv«.

17BUSAbsalons-kirke.jpg

Ved VL-døgnet i maj sagde Lennart Lajboschitz blandt andet, at »regnedrengene har for meget at sige i firmaerne.« I dag er han mere tilbageholdende med sine udtalelser om »regnedrengene«, som også er hans forretningspartnere i Zebra. Der er dog ingen tvivl om, at Tiger-stifterens tilgang til forretning har fokus på at tage chancen i højere grad end at basere fremtidens handlinger på rapporter om fortiden.

»Man analyserer og analyserer, men man skaber ikke noget nyt,« siger Lennart Lajboschitz.

Når der er tale om familievirksomheder, hvor man på et tidspunkt vælger at sælge, så er det ligesom ens baby, man sælger, og så der en gang imellem nogle følelser involveret.

Ole Andersen, bestyrelsesformand for Zebra
DEL CITAT

Det er ikke hvem som helst, som sidder og analyserer i Zebra. Selskabets nuværende administrerende direktør, Xavier Vidal, har en fortid som direktør hos The Body Shop, mens bestyrelsesformanden er ingen ringere end Ole Andersen, som også er formand for Danske Bank.

Ifølge Ole Andersen forløber Zebras transformation fra familievirksomhed til stor, skalérbar virksomhed efter planen. Zebra har ikke vist sig anderledes end andre virksomheder, han har arbejdet med.

»Vi ved jo alle sammen, at når der er tale om familievirksomheder, hvor man på et tidspunkt vælger at sælge, så er det ligesom ens baby, man sælger, og så der en gang imellem nogle følelser involveret. Men jeg har ikke noget at klage over. Den overgang er forløbet fuldstændig som forventet,« siger Ole Andersen og tilføjer, at man samtidig skal være opmærksom på ikke at smide de ting, der historisk har fungeret, over bord.

»Det er hele tiden en balance mellem at fastholde ånden og DNAet i Tiger samtidig med at bygge noget, der virkelig fungerer fremadrettet,« forklarer Ole Andersen.

En stor del af Tigers DNA ligger i produkterne, og med Sus Lajboschitz’ exit er det et farvel til hende, der udvikler og udvælger produkter. Der er formodentlig andre til at tage over, men det store spørgsmål er, hvor meget DNA der smutter ud af konceptet med stifternes exit.

Hvor længe Lennart Lajboschitz beholder sin ejerandel i Zebra er uvist.

»Det vil jeg med vilje ikke tage stilling til, før situationen opstår,« siger Lennart Lajboschitz, som ifølge Berlingske Business’ kilder tjente omkring 1,5 milliarder kroner på handlen med EQT i 2012.

Tiger blev grundlagt i 1995. Ved seneste årsregnskab havde Zebra, selskabet bag Tiger-forretningerne, en omsætning på 2,5 milliarder kroner, hvilket var 44 procent mere end året før. Årets resultat lød i 2014 på 195,7 millioner kroner, og virksomheden åbnede intet mindre end 112 nye butikker.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen