Del : SMS
Berlingske Business

Sticks'n'Sushi endelig klar til at indtage Tyskland

Tirsdag: Sticks
Sticks'n'Sushi er klar til at rykke ind i Tyskland. Foto:

Den danske restaurantkæde Sticks'n'Sushi fortsætter med at udvide. Kæden åbner nye restauranter både i Danmark, England og Tyskland i 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

De har varmet op til det længe, men nu er det ganske vist: Den danske restaurantkæde Sticks'n'Sushi åbner i Tyskland, nærmere betegnet Berlin.

Ifølge Sticks’n’Sushis administrerende direktør, Kim Rahbek Hansen, åbner sushikæden sin første restaurant på det tyske marked senest i efteråret 2016. Han har sammen med den øvrige ledelse hos Sticks’n’Sushi i flere år ledt efter det helt rigtige sted at åbne på det tysksprogede marked, og de sidste forhandlinger om lokaler er ifølge direktøren ved at være på plads.

»Det tager tid at etablere sig på et nyt marked, og i Tyskland bruger man meget tid på at finde ud af, hvilken by og hvor i byen, man skal etablere sig,« siger Kim Rahbek Hansen, som også er medejer og medstifter af restaurantkæden.

Kim Rahnek

Sticks'n'Sushi er så langt i Tyskland, at der både er stiftet selskab og etableret en organisation, der kan udrulle projektet. Restauranten i Berlin bliver omkring 500 kvadratmeter, og der bliver ifølge Kim Rahbek Hansen brug for omkring 60 medarbejdere.

»Det er meget vigtigt, at den første pæl på et marked står godt fast, så vi har været både grundige og kritiske i forhold til at åbne i Tyskland,« siger Kim Rahbek Hansen og tilføjer:

»Vi er også usikre. Det at tegne et lejemål i et fremmed land skal man være ydmyg omkring.«

Maj Invest Equity købte i 2013 49 procent af aktierne i Sticks ’N’ Sushi, og med en kapitalfond i ryggen er der skruet op for ekspansionstempoet.

I det forgangne år åbnede Sticks'n'Sushi tre restauranter inden for fire måneder. Samtidig udvidede restaurantkæden i London, hvor to restauranter blev til fire. Foruden åbningen af restaurant i Berlin er yderligere to restauranter på vej i England.

pix-sushi

Sticks'n'Sushi tæller nu 14 lokationer, og det netop offentliggjorte årsregnskab viser et forbedret resultat.

Med selskabets ekspansion og solide resultater i de eksisterende restauranter fulgte en forøgelse af nettoomsætningen med 64,4 millioner kroner til 350,9 millioner kroner. Dermed er omsætningen over to år løftet med mere end 100 millioner kroner.

Årets primære nettoresultat (EBITDA) blev 31,2 millioner kroner mod 26,1 millioner kroner sidste år, svarende til en vækst på 20 procent. Årets nettooverskud landede på 9,8 millioner kroner sammenholdt med et overskud på 8,8 millioner kroner i regnskabsåret 2013/2014.

I lyset af investeringer i nye restauranter og etableringsomkostninger i det tyske marked på i alt 41 millioner kroner er Kim Rahbek Hansen tilfreds med regnskabstallene.

»Vi har investeret mange penge uden endnu at kunne se resultatet, så på den store bane er vi meget tilfredse med vores regnskab,« siger han.

Sticks’n’Sushi åbnede i marts 1994 i Nansensgade i det centrale København, da Kim Rahbek Hansen sammen med sin bror, Jens, og en fælles kammerat, Thor Andersen, mente, der manglede en sushirestaurant i byen.

Sticks

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere