Del : SMS

Stærkt legetøjssalg indvarsler god jul

pix-barbie
Mattel producerer blandt andet Barbie-dukken, der efterhånden har mere end 50 år på bagen. Her ses en specialversion, der er modelleret efter den hollandske TV-værtinde Sylvie van der Vaart. Foto:

Lego og de andre legetøjsproducenter kan muligvis se frem til en god jul - salget af legetøj i USA stiger, viser regnskabstal fra Mattel.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lego-topchefens nylige ytringer om, at han er bekymret for salget i USA, kan muligvis blive gjort til skamme. I hvert fald melder konkurrenten - i form af legetøjsgiganten Mattel - om et stærkt kvartal, der ikke på nogen måder vidner om et marked, der er gået i stå.

Mattel står bag legetøj som Barbie-dukken, Hot Wheels-bilerne og Fischer Price-serien. Den amerikanske legetøjsgigant oplevede en stigning i salget i tredje kvartal på fire procent i forhold til samme periode sidste år. Nettoresultatet steg med intet mindre end 22 procent til 365 millioner dollar (godt to milliarder kroner), skriver Wall Street Journal.

FILE GERMANY ECONOMY LEGO

Salget af legetøj ser heller ikke ud til at stilne af i forhold til andet kvartal. Alt i alt kan det være med til at aflive frygten for, at de amerikanske forbrugere vil holde hænderne i lommerne til julen i år - i bekymring for at der er nye skatter og økonomisk usikkerhed i vente.

Julesalget er altafgørende for legetøjsproducenterne. Det er ikke unormalt, at legetøjsproducenterne henter 40 procent af deres omsætning i årets tre sidste måneder, hvor julehandlen hører hjemme, skriver nyhedsbureauet Associated Press. Derfor bliver det godt modtaget, at der ikke er dårligt nyt, når det kommer til legetøjssalget.

Amerikanerne er ikke de eneste, der har luret på det kommende julesalg med et nervøst blik. I september forklarede Legos danske topchef, Jørgen Vig Knudstorp, at han trods generel fremgang i salget i USA i første halvår 2012 ikke kunne lade være med at bekymret. Og det skyldtes netop et svagt marked.

Lego jul

"De her seks måneder har været de mest negative på legetøjsmarkedet i USA, som jeg har oplevet [...]. Det bekymrer os," sagde han til Wall Street Journal dengang.

Krisen er ikke afblæst, bare fordi Mattel har fået gang i salget, men nyheden peger ikke desto mindre på, at de amerikanske forbrugere ikke helt har droppet tanken om at lægge hårde pakker under træet i år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere