Del : SMS
Berlingske Business

Stærk turisme-vækst i København

tusti
Selv om Den lille havfrue er blevet kåret til en af verdens mest skuffende turistattraktioner, så afholder det i turisterne fra at strømme til København Foto:

13 pct. flere turister har fundet deres vej til København i første kvartal af 2012, og det er især de store konferencer, som hovedstaden nyder godt af.

Artiklen fortsætter under annoncen
Turisme er japaner, der fotograferer med stroboskopslys-hastighed, tyske børnefamilier på bilferie og rejselystne amerikanere, der måber over enhver bygning, der er bygget før 1730. Alt det er turisme, men turisme er lige så meget forretningsrejsende, der rejser til møder og konferencer. 

Specielt det sidste er København begyndt at nyde godt af.

Der har været 12 pct. flere overnatninger på hovedstadens hoteller i starten af 2012 i forhold til samme periode sidste år, viser tal fra Danmarks Statistik, og hvis kan kigger isoleret på antallet af udlændinge, der overnatter i København, så er stigningen på 16 pct.

Færre helligdage vil koste turistjob

"EU-formandskabet har naturligvis en lille effekt, men vi ser også en stigning i antallet af turister fra de nære markeder som for eksempel Sverige," siger Steen Jakobsen, der er kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Den store vækst i overnatninger skal til dels findes i det store antal konferencer, som København er begyndt at tiltrække som by.

"Sidste år satte vi rekord med 50 internationale kongresser vundet til fremtidig afholdelse i København. Tallene for årets første kvartal viser, at tendensen fra sidste år fortsætter i 2012,” siger Steen Jakobsen

Kongehuset som varemærke

Første kvartals vundne konferencer ventes at give en turismeøkonomisk omsætning på 333 mio. kroner mod 283 mio. kroner i samme kvartal sidste år, og det er specielt inden for medicinal-industrien, at København er blevet en favorit.

"København har generelt god hardware: Det er let at komme rundt, der er gode hoteller og gode konferencemuligheder," siger Steen Jakobsen, "Desuden har København en styrkeplads inden for det medicinske feldt, fordi vi har en stærk pharmaceutisk industri og gode forskningsområder."

Cirka halvdelen af al turisme til København er forretningsturisme, og cirka halvdelen af det er turisme forbundet med konferencer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere