Del : SMS
Berlingske Business

Sprut og øl i tilbudsavisen truer sundheden

tebu

Tilbudsaviserne er spækket med vin, sodavand og øl. Det skader folkesundheden og samfundsøkonomien og er »uansvarligt«, mener S-ordfører.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskernes hang til alkohol og sodavand er en fed forretning for den danske dagligvarebranche. I officielle papirer bryster branchen sig ellers af at fremme sunde fødevarer og bekæmpe fedme, men nu viser det sig, at det er de usunde og alkoholdige varer, som branchen promoverer mest i de kulørte tilbudsaviser.

Vin, øl og sodavand indtager de tre øverste pladser i en optælling af produkterne på forsiden af 921 tilbudsaviser fra 2010. Vin var på forsiden hele 482 gange, hvilket svarer til 52 procent af alle forsider. Sodavand nåede 436 forsideplaceringer, og 311 gange var der øl på forsiden. Det viser en optælling foretaget af Gordios Insight for Berlingske Business.

»Vi ved, at eksponering og tilgængelighed har betydning for forbruget. På den måde er tilbudsaviserne sandsynligvis med til at fremme danskernes forbrug af alkohol og sodavand,« siger forsker Morten Grønbæk, der er direktør ved Statens Institut for Folkesundhed.

Fedme og alkohol er et stort problem for folkesundheden og samfundsøkonomien, fremhæver han.

»Overvægtige rammes i stort tal af type-2 diabetes, og vi ved også, at alkoholisme kan føre til skrumpelever, kriminalitet og uarbejdsdygtighed. Så både fedme og alkohol har betydelig indvirkning på samfundsøkonomien,« siger Morten Grønbæk, der opfordrer dagligvarebutikkerne til at konkurrere mere på sunde og mindre på usunde varer.

Imod regulering

Den danske dagligvarebranche er imod regulering, men den vil alligevel gerne forbindes med ansvarlighed. Det førte i 2007 til en 13-punktsplan mod fedme. Men med knaldtilbud på øl, vin og sodavand i tilbudsaviserne klinger hele planen hult, mener kritikere. Denne uges forside af Fakta-avisen, som viser tilbud på både øl, vin, sodavand og slik, er direkte uansvarlig, mener forebyggelsesordfører Flemming Møller Mortensen (S).

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere