Del : SMS

Splinternye designfirmaer buldrer frem

aaa
Christian Rudolph, Administrerende direktør for og grundlægger - sammen med sin kone Cathrine - af Sofakompagniet. Foto:

Danmark er kendt for sit designtalent. Stolte designklenodier fra klassikere som Hans J. Wegner, Arne Jacobsen og Finn Juhl er internationalt kendt, men der er et opbrud på vej i den danske designtradition. Berlingske kortlægger branchen.

Artiklen fortsætter under annoncen

I fremtiden skal dansk design ikke udelukkende forbindes med Verner Pantons globe, Børge Mogensens tremmesofa og Poul Henningsens kogle. Der lader til at være et opbrud i dansk designtradition på vej. I hvert fald er en laber og billig sofa fra Sofakompagniet, en avanceret lampe med planeter fra Please Wait To Be Seated og puder med det helt rigtige trekantsmønster fra Ferm Living nogle af de design­produkter, som kunderne river ned fra hylderne, og som nærer en ung skov af nye designvirksomheder, og det får dem til at vokse nærmest eksplosivt.

indexaward

» Mange – især unge – efterspørger unikke, design-prægede ting af god kvalitet. De vil gerne have noget, der skiller sig ud. Det skal ikke det samme, som deres forældre havde. Tag Montana - det tiltaler slet ikke unge mennesker, det er 70er-agtigt og kedeligt design,« siger Othilia Thalund, der er interiørstylist.

Korsør-virksomheden Sofakompagniet er bare tre år gammel, københavnske Please Wait To Be Seated har netop fejret fire års fødselsdag, og Ferm Living er ni år. Sammenlignet med langt ældre ikoner som sølvvirksomheden Georg Jensen og Vipp, der producerer affaldsspande, går det rigtig stærkt for de nye unge designfirmaer. De har ramt plet i kundernes designdrømme, mens flere af de gammelkendte mærker er gået lidt i stå.

aaa

Berlingske har kortlagt design­branchen indenfor møbler og interiør, hvor vi har ledt efter de firmaer, der har formået at skabe betydelig vækst og tjene penge. Det har en række af de nye firmaer, men også flere gamle, hæderkronede selskaber har formået at genopfinde sig selv.

Blandt de gamle virksomheder, som har forstået at rebrande sig, er f.eks. det 53 år gamle familiefirma Sika Design, som fremstiller romantiske kurvemøbler, og selskabet bag de populære, riflede Lyngby­vaser, Karakter Copenhagen, som er en af branchens absolutte vækstraketter, men har 79 år på bagen.

Designbranchen er hemmelighedsfuld, og de færreste virksomheder fortæller, hvor meget de omsætter for.

Kortlægningen omfatter 64 virksomheder, hvoraf to kategorier skiller sig særligt ud: De nye fremadstormende designvirksomheder og de gamle, der har genopfundet sig selv. Gennemsnitsalderen for de nye stjerneskud er bare femethalvt år, hvorimod de gamle, gloriøse virksomheder, der har formået at vifte støvet af sig, har en gennemsnitsalder på over hundrede år.

pix-Lumia-telefoner

Blandt de unge virksomheder, som vokser allermest, er Sofakompagniet, der fra sit showroom i Korsør viser smarte og billige sofaer, lænestole og puffer, som kunderne kan bestille på internettet. De købelystne kan tilmed være med til at designe møblerne, som fremstilles i Vietnam. Please Wait To Be Seated, by Lassen, som er kendt for Kubus-lysestagen, som står i utallige hjem, Louise Roe, som bl.a. designer glasæsker og fyrfadsstager i karakteristisk glasmønster samt Ferm Living, hvis signaturdesign er tekstiler som puder, viskestykker og plaider med det karakteristiske trekantsmønster, hører også til vækstvinderne.

Thomas Ibsen, ejer af Please Wait To Be Seated, har et klart mål: Omsætningen skal fordobles hvert år de næste fire år. Ambitionen er, at virksomheden skal være i konstant udvikling. Thomas Ibsen satser på nye designs, selvom det hele egentlig startede med rettighederne til nogle gamle, udenlandske designklassikere. Thomas Ibsens forventning er, at virksomheden skal lancere ti nye designs hvert år de næste fire år.

Designit

»Målet har hele tiden været at producere egne designs, men jeg havde brug for at lære branchen at kende. Det har jeg gjort ved at sælge designs, som andre internationale brands har produceret,« fortæller han. Virksomheden har flere avancerede produkter i salgskataloget som taburetter, hvor sædet ligner rå cement, og en lænestol, som ser ud som om, den er bygget af kulørte legeklodser.

Blandt de gamle, rebrandede virksomheder ligger Karakter Copenhagen helt i top, når det gælder vækst. Virksomhedens mest kendte produkt er Lyngbyvasen, som i gamle dage blev fremstillet på Porcelænsfabrikken Danmark i Kgs. Lyngby. Den funktionelle vase er designet i 30erne, og Karakter Copenhagen har siden 2012 lanceret vasen i glas, riflede bonbonnierer i porcelæn og glas samt lamper og kander.

Også den 175 år gamle keramikvirksomhed Kähler, som drives af Danish Design Management, er vokset stærkt. Kähler har forstået at kapitalisere på sin historie og har for nylig lanceret et helt nyt stel, Hammershøi. Det er også Kähler, der overtog det populære Ursula-stel, som Royal Copenhagen smed på porten, og leverede branchens stunt sidste år med et begrænset oplag af messingstribede vaser, som skabte storm på de sociale medier.

urmager

Geismars Væverier er endnu en af de gamle hæderkronede virksomheder, der oplever høj vækst. Geismars blev grundlagt helt tilbage i 1866 og havde sin storhedstid før Anden Verdenskrig. Nu er væverierne i Danmark for længst lukket, og tekstilerne fremstilles i Italien, Portugal og Tyskland, mens dyner og puder bliver lavet i Danmark og i Island.

I dag ønsker alle nordsjællandske fruer sig Geismars eksklusive sengetøj, og virksomheden sælger bl.a. sine produkter fra flagskibsbutikken i Store Strandstræde i København og annoncerer i Danmarks mest avancerede boligmagasin, »Rum«.

Én af de gamle kendinge i dansk møbelindustri, som har formået at skifte ham, er sovesofaproducenten Innovation Randers. Fra 2008 til 2013 gik det ellers kun én vej, nemlig tilbage, og indtjeningen har været støt faldende. Men fra 2014 har Innovation Randers vendt den negative udvikling og vokset kraftigt.

»Vi ser en klar trend mod vores type af møbler, som er meget funktionelle, men stadigvæk med et tvist af design og til overkommelige priser. Trenden mod urban living betyder, at kvadratmeter bliver dyrere, så kunderne vil gerne have møbler, der kan lidt mere. Det er vand på vores mølle,« siger administrerende direktør i Innovation Randers, Morten Lind.

Produktudvikling, design og funktionalitet skal tilpasses kontinuerligt, for designbranchen er i konstant bevægelse. De nye friske designvirksomheder og de gamle, som er fulgt med tiden, kører altså med klatten. Tilbage i svinget er efterladt flere gammelkendte virksomheder som reolfabrikanten Montana, Lene Bjerre Design, som er indenfor boligtilbehør, og gulvproducenten Dinesen, som alle havde minusvækst sidste år til trods for, at der knap er en boligreportage i magasinerne uden Dinesen-gulve.

Vækstmæssigt går det heller ikke synderlig godt for gamle kendinge som Eva Solo, der blandt andet gør sig i gryder og karafler, og Broste Copenhagen, som sælger alt i interiør til overkommelige priser. Begge oplever minusvækst. I midten er placeret en mellemgruppe med moderat vækst. Det er virksomheder som møbelproducenten Carl Hansen og søn, som ellers fremstiller Hans J. Wegners Y-stol, interiørvirksomheden Nordal, Egetæpper, N. Eilersen, som producerer eksklusive sofaer, Georg Jensen og F&H, som er selskabet bag Södahl, der er kendt for sine duge og andre boligtekstiler.

To etablerede virksomheder, Georg Jensen og møbel- og interiørvirksomheden BoConcept er i regulær krise. Georg Jensen føjede endnu et underskud på godt 14 mio. kr. i 2014 til underskuddet af samme størrelse i 2013, mens BoConcept landede et stor underskud på over 43 mio. kr. i 2014.

Kronprinsparret bes

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere