Del : SMS

Spind guld på guldsmykkerne

guld
Foto:

Guldpriserne er rekordhøje, og du kan tjene stort på at sælge dine gamle smykker. Men du skal se dig godt for, inden du sælger smykkerne, for der er stor forskel på, hvor meget forhandlerne vil betale for det ædle metal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Har du et guldsmykke liggende, som du aldrig bruger, eller drømmer du om at skifte det gamle guldsmykke ud med et nyt? Så er det nu, du skal slå til. Guldpriserne er nemlig rekordhøje, og du kan tjene en stor sum penge på at sælge dine smykker. Men du skal se dig for, inden du vælger forhandler, for der er stor forskel på, hvor meget butikkerne vil give for dine smykker.

Berlingske Business har spurgt syv guldforhandlere, hvad de vil betale for et 14 karats guldarmbånd og en 14 karats guldhalskæde, og der er stor prisforskel. Den mest gavmilde forhandler vil give 4.340 kroner, mens den mest nærige kun vil give cirka 3.450 kroner for smykkerne. Det giver en forskel på 890 kroner, som du kan putte direkte i lommen, og er du god og grundig, vil du givetvis kunne finde en forhandler, der vil give endnu mere.

»Det er rigtigt, at priserne på guld varierer alt efter, hvem man sælger det til. Derfor er det vigtigt, at man bruger tid på research, hvis man vil af med sine smykker,« siger Vagn Jelsøe, afdelingschef i Forbrugerrådet, som anbefaler, at man tjekker prisen hos minimum tre forhandlere.

Den store prisforskel kommer ikke bag på Trine Thorning, direktør for Guldsmedebranchen i Danmark.

»Forhandlerne vurderer selv, hvor meget de ønsker at give for guldet. Der er stor forskel på, hvor mange penge de bruger på administration, og hvor meget tid de bruger på at vurdere smykkernes værdi. Derfor kan det sagtens være, at man kan få en god pris i én butik, mens man i butikken ved siden af får en lavere pris, men en bedre rådgivning,« siger Trine Thorning, som mener, at der kan være god fidus i at vælge rådgivning frem for pris:

»Mange private ved i virkeligheden ikke, hvad det er, de sælger. Det kan være et gammelt arvesmykke, som indeholder noget, der gør det særlig værdifuldt, og her kan det være godt at vælge en forhandler, som vurderer smykket grundigt.«

Pas på internettet

Da Berlingske Business gik på jagt efter en god pris for en guldhalskæde og et guldarmbånd, var der stor forskel på butikkernes vurdering og service. Hos enkelte forhandlere blev der lavet syretest for at tjekke guldets karat, mens andre forhandlere nøjedes med at sætte smykkerne under lup. Samtidig var der forskel på, om forhandlerne var klar til at give en endelig pris, eller om de ville have smykkerne ind til nærmere undersøgelse.

Hos Vagn Drachmann i Gothersgade, København, var man eksempelvis klar til at skrive en check på 4.002 kroner, mens blandt andre H.C. Henningsen på Nørrebrogade, København, kun ville give en foreløbig cirkapris.

Hos P. Hertz, som tilbød den laveste pris, gør indehaver Berit Hertz opmærksom på, at køb af guld ikke er decideret forretning for butikken:

»Det er en ekstra service, som vi tilbyder til de kunder, der gerne vil af med deres guldsmykker.«

Man kan også, hvis man er villig til at tage chancen, sende sine smykker ind til en af de utallige internetbutikker, der gør sig i køb og salg af guld, og som reklamerer her, der og allevegne for at få guldejerne til at sende deres værdifulde smykker ind til vurdering.

»Der kommer flere og flere guldopkøbere på nettet, og dem fraråder vi altid. Hvis du sender varerne med posten, ved du ikke, hvad der bliver gjort ved dem, og der er en risiko for, at de bliver væk. Derfor anbefaler vi, at man går ned i den nærmeste butik og får en ekspert til at kigge på smykkerne,« siger Trine Thorning.

Slå til snart

I øjeblikket er prisen på guld særligt høj. Da Berlingske besøgte de syv guldsmede og guldopkøbere tirsdag 11. december, lå den eksempelvis på 315,57 kroner per gram. Til sammenligning lå den på omkring 80 kroner per gram i december 2004.

»Guldprisen har været opadgående i mange år og ligger i dag væsentligt højere end for bare tre-fire år siden,« siger Trine Thorning.

Det er dog ikke til at forudse, om kursen på guld vil fortsætte med at stige i 2013. Analytikerne er da også uenige om, i hvilken retning kursen vil gå. Hos Jyske Bank anbefaler Jacob Vinding Jensen, leder af råvarehandel, at man snart sælger sit guld, hvis man vil af med det.

»Det kan være et ganske fornuftigt niveau at sælge på nu, selv om vi sagtens kan få et højere prisniveau i løbet af de kommende tre måneder,« siger Jacob Vinding Jensen, som forventer, at prisen på et troy ounce guld svarende til 33 gram vil falde til omkring 1.600 dollar i løbet af det kommende år. I dag ligger prisen på omkring 1.700 dollar.

Guldejerne er klar til at sælge

Det er ikke gået danskernes næse forbi, at priserne på guld har været på himmelflugt de seneste år. De eksperter og butikker, som Berlingske Business har talt med, er enige om, at stadig flere danskere tømmer smykke­skrinet og sælger deres arvestykker eller bytter ét guldsmykke til et andet.

»Man skammer sig ikke længere over at sælge sine gamle guldsmykker. Tidligere gemte man smykkerne, mens guld i dag mere er noget, man bruger i en årrække, hvorefter man sælger det og køber nogle nye smykker for pengene,« siger Jan Sturm, kommunika­tionschef i GuldAdam, som er Nordens største opkøber af guld og sølv.

TV: Få flere tilbud, og tjen mere på dit guld

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere