Del : SMS
Berlingske Business

Spillefilm eller reklamefremstød

Bylinefoto2011
Vibeke Lyngkup Svansø Foto:

"Med lanceringen af en biograffilm med et trecifret millionbudget går Lego og Warner et stort skridt videre, og Lego satser en stor del af sit gode ry og rygte."

Artiklen fortsætter under annoncen

Lego er blevet stadig mere synlig i en del af Hollywood gennem de senere år. Sammen med partneren Warner Bros. har Lego haft opsigtsvækkende succes med to TV-serier på Cartoon Networks, »Lego Ninjago: The Master of Spinjitzu« fra 2011 og fremefter og senest »Lego Chima«, som blev lanceret i 2013.

I lange perioder har serierne derfor været blandt de meste sete blandt drenge på Cartoon Networks og har også opbygget en forbavsende stor fanskare blandt piger.

I dag kan Lego reelt ikke lancere en egenudviklet serie, uden at der i et eller andet omfang er en serie af film knyttet til. Det gælder også pigeserien Lego Friends og Lego Marvel Super Heroes, som kan streames via Legos egen app eller ses på Legos egen YouTube-kanal, for at tage et par aktuelle eksempler.

US-ENTERTAINMENT-TOY-FAIR

Men med lanceringen af en biograffilm med et trecifret millionbudget går Lego og Warner et stort skridt videre, og Lego satser en stor del af sit gode ry og rygte.

Endnu er der kun i øvrigt ganske underholdende trailere at se på nettet og i biograferne, men forventningerne til filmen er tårnhøje, både kommercielt og indholdsmæssigt. Det kan man forsikre sig om ved at tage en tur rundt på diverse amerikanske filmsites.

Men der er også en vis skepsis at spore, når en legetøjsproducent går til filmen. For er det i virkeligheden bare én stor reklamefilm for Lego, som skal resultere i endnu højere vækstrater for den danske succesvirksomhed?

TV-serier på Cartoon Networks, hvor forældre og til dels også børn godt ved, at en del af formålet er at sælge legetøj er én ting. At tage det fulde skridt ind i filmens verden og lave en computeranimeret spillefilm, som skal udsættes for filmkritikernes skarpe øjne, og hvor forventninger fra forældre og børn er underholdning frem for salgsfremstød for et bestemt produkt, er en anden.

qwwqdd

Lego og Warner er fuldt ud bevidste om, at de balancerer på et knivsæg og gør en stor dyd ud af at understrege, at der er tale om en rigtig spillefilm med fokus på den gode historie, de flotte billeder og et eksperimenterende touch, fordi alt i filmen, selv ild og vand, er lavet i Lego-klodser.

Lego understreger på sin side, at selskabet ikke er gået ind i et filmprojekt, for at det skal give direkte afkast i salg af flere Lego-æsker, men at det handler om at opbygge og styrke selskabets brand, et brand, som handler om, at Lego er mere end blot legetøj, om »skaberen af morgendagens byggemestre« og om at fremme børns leg og kreativitet.

Selskabet står dog også klar med adskillige Lego-sæt og en helt ny serie af de populære Lego-minifigurer fra filmen, lige som Warner og Lego sender spil ud til alle tænkelige spillekonsoler samtidig med lanceringen af spillet. Går det som Lego drømmer, vil selskabets brand nå nye højder, og filmen vil bidrage yderlige til Legos kultstatus blandt børn og voksne, samtidig med at salget af Lego-klodser sætte nye rekorder. Samtidig vil Lego kunne sætte nye standarder for, hvad en legetøjsproducent kan gøre.

Køber forældre, børn og filmkritikere ikke filmens præmis om at være en rigtig spillefilm og ikke bare verdens største reklamefilm for Lego, risikerer Lego, at folk siger lige som Batman i en af forfilmene, da han bliver spurgt, hvem han ønsker at se: »I am here to see your butt«.



0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere