Del : SMS
Berlingske Business

Spar en formue på dagligvarer i Sverige

GEkaas_Business
Lavprisvarehuset Gekås i Ullared i Sverige sælger varerne langt billigere end danske supermarkeder, skriver 24timer. Foto:

Et svensk varehus sælger dagligvarer til under det halve af, hvad de koster i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen
24timer har sammenlignet Bilkas priser på 32 af de mest populære dagligvarer med priserne i det store svenske varehus Gekås, som ligger 200 kilometer fra København. Højst overraskende kostede indkøbet det dobbelte i Bilka.

964,32 kostede varerne - alt fra neglelakfjerner til Havrefras - i Bilka. I Gekås, der er Skandinaviens største supermarked, kostede samme varer i samme mængde 463,71 danske kroner. Det svarer til en besparelse på 500,61 kroner eller 52 procent. Ikke én vare blev købt på tilbud.

»Jeg er virkelig rystet over denne meget store prisforskel, som igen bekræfter, at det er for dyrt at handle i Danmark. Alt for dyrt,« siger Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl, til 24timer.

»Men denne prissammenligning giver folk et retvisende indtryk af prisforskellene og en god grund til at handle i Sverige. For selv ved små indkøb er brobilletten betalt af besparelsen,« siger Rasmus Kjeldahl, som vurderer, at konkurrencen i detailhandlen fungerer langt bedre i Sverige end i Danmark.

»Og det taber danske forbrugere på - ikke mindst her under krisen,« siger han til 24timer.

Også Enhedslistens Per Clausen er overrasket.

»Det er helt uforståeligt, at forskellen er så voldsom. Butikskæderne herhjemme har for mig at se ikke længere troværdige forklaringer på, at de skal være så meget dyrere,« siger han til 24timer.

Klaus Melvin, leder af Aktive Forbrugere, kalder det en velbevaret statshemmelighed, hvorfor danskerne skal betale så meget mere.

»Når prisniveauet for fødevarer og dagligvarer i forvejen generelt er meget højt i Danmark, så ansporer det jo heller ikke nødvendigvis de store varehuse som Bilka til at udnytte stordriftsfordelene til lavere priser til forbrugerne,« siger Klaus Melvin til 24timer.

»Måske netop på grund af høje avancer synes Bilka måske ikke, at der er en grund til at sætte prisen ned,« siger Klaus Melvin.

Per Clausen mener, at erhvervsminister Ole Sohn (SF) må få lavet en analyse af detailhandlens priser.

»For alt tyder på, at det er på høje tid, at vi politisk griber ind over for det miskmask af aftaler mellem distributører og detailhandlen, som har den konsekvens, at varerne bliver urimeligt dyre,« siger han.

Rasmus Kjeldahl er enig i, at politikerne kan gøre noget:

»Hvis man fra politisk side kan få detailhandlen til at konkurrere mere, vil det få stor positiv betydning for husholdningerne.«

Bilka har ikke ønsket at kommentere 24timers prisundersøgelse, men Geert Lair Christensen, analysechef i detailhandlens organisation Dansk Erhverv, mener ikke, at den kan bruges til at drage konklusioner om danske priser:

»Jeg vil ikke forholde mig til priserne, service med videre i den ene eller den anden butik i Danmark eller Sverige. De systematiske prissammenligninger mellem Danmark og vores nabolande viser, at prisforskellene kan forklares med moms, afgifter og forskelle i lønniveau. Det er også vigtigt at tage højde for, at særligt mange varer sælges på tilbud i Danmark.«

Per Clausen opfordrer såvel de store fødevareproducenter som detailhandlen til at indføre mere priskonkurrence, før de klager over planerne om at forhøje fedt- og sukkerafgifter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere