Del : SMS
Berlingske Business

Solen skinner på de københavnske hoteller

01BUSTuristboom.jpg
Hovedstadens største hotelkæde, det familieejede Arb-Hansen med 12 hoteller, investerer i øjeblikket omkring en milliard kroner – blandt andet på Wakeup-hotellet i Borgergade med 498 værelser. Foto: Erik Refner

Både på kort og langt sigt er udviklingen positiv på det københavnske turistmarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

En gylden kombination af langsigtede tendenser og aktuelle forhold skaber et marked i København for endnu flere nye hoteller og udvidelser for milliarder.

På langt sigt nyder København, ligesom mange andre storbyer, godt af stigende turisme, på globalt plan er vurderingen et årligt plus på fem procent. Herhjemme kan vi se blandt andre flere besøgende kinesere og russere, og især sidstnævnte er ikke så pylrede med det lunefulde danske vejr.

Desuden har København udviklet to særlige nicher, nemlig krydstogtturisme og kongresser. Her er de besøgende ofte ved muffen, og dermed virker vores priser, EUs højeste, ikke så skræmmende.

Krydstogtturismen er over en årrække steget jævnt i kraft af flere anløb med stadigt større skibe. Og København er ikke bare populær som anløbshavn, men også som start- eller slutdestination, så mange gæster flyver hertil eller herfra og ofte bliver nogle dage ekstra og ser på byen. For få uger siden indviede dronning Margrethe et stort terminal- og kajanlæg på Nordhavn, så København har plads til masser af skibe og besøgende fremover.

nordhavnkaj

01BUShotel.jpg

Også kongresserne er taget til i omfang, og her fik Bella Center og hovedstaden massiv opmærksomhed, da København i 2009 var vært for såvel det olympiske topmøde med deltagelse af præsident Barack Obama som FNs kæmpestore klimatopmøde.

Nordhavn_klima_Business

Omfanget af anløb og større kongresser kan svinge lidt fra år til år, men langsigtet er der ingen tvivl: Pilen peger opad.

Yderligere en langsigtet tendens er, at Københavns Lufthavn vil udvide fra 24 til 40 millioner årlige passagerer. Det skal blandt andet ske ved at tiltrække nye selskaber og få åbnet nye ruter, og det trækker normalt flere gæster til byen, for eksempel i kraft af kundeprogrammer.

Lars Bernhard Jørgensen, direktør i Wonderful Copenhagen, har tidligere over for Berlingske fremhævet, at en direkte Air Canada-rute fra Toronto fordoblede antallet af canadiske overnatninger til 60.000.

Samme mekanisme vil blive udløst, hvis viften af internationale hotelkæder bliver udvidet med navne som Accor, Four Seasons og Hyatt – ligesom det gav ekstra turister, da Hilton og Marriott kom til København for nogle år siden.

Allersenest har SR-regeringen og Venstre med aftalen om en vækstpakke lagt op til, at virksomheder fra nytår kan få fuldt fradrag for al moms mod nu kun 75 procent. Det svarer – for firmaer, men ikke private – til en prissænkning på lige knap seks procent, og det har vakt jubel i branchen.

»Fra 2015-2020 har vi i øjeblikket kongresser med 405.000 overnatninger i pipelinen, dels på vores egne hoteller (Crowne Plaza og Bella Sky, red.), dels ude i byen. Nu kan vi fortælle kunderne, at det bliver 5,9 procent billigere, og det svarer til en samlet besparelse på 30 millioner kroner. Det kan godt blive udslagsgivende for, om de endelige ordrer lander i København,« siger en begejstret Allan Agerholm, der er topchef for Bella Center-koncernen og samtidig lokalformand for brancheforeningen Horesta.

ørestad

På landsplan venter Horesta, at det fulde momsfradrag isoleret set vil skabe godt 500 ekstra hoteljob.

Sidste år genåbnede d’Angleterre på Kongens Nytorv efter en omfattende renovering, formentlig til op imod en milliard kr., i 2011 åbnede Nordens største hotel, Bella Sky Comwell med over 800 værelser og en prislap langt over milliarden, i 2010 slog Tivoli Hotel & Congress Center dørene op, og 2009 var det helt store indvielsesår med Cabinn Metro og Crowne Plaza i Ørestad samt Wakeup-lavprishotellet på Kalvebod Brygge.

Både Wakeup og Tivoli-hotellet er ejet af hovedstadens største kæde, Arp-Hansen med 12 hoteller. Den familieejede kæde hviler ikke på laurbærene, men investerer omkring en milliard – blandt andet i Wakeup i Borgergade med 498 værelser og åbning i to etaper i år samt med Tivoli II-hotellet med 282 værelser og 42 mødelokaler.

Andre kendte projekter er en stor udvidelse af Cabinn Metro-hotellet i Ørestad City og af Radisson Blu Scandinavia, hvor planen ganske enkelt er at bygge ti etager oven på de bestående.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere