Del : SMS
Berlingske Business

Sofakompagniet klar til Sydafrika

Christian Rudolph Sofakompagniet
Overskrift
Christian Rudolph Sofakompagniet Foto:
Christian Rudolph Sofakompagniet
Overskrift
Christian Rudolph Sofakompagniet Foto:

Den danske fremadstormende møbelvirksomhed Sofakompagniet indleder 2015 med at åbne nye markeder. Både Sydafrika, Vietnam og vores mindre eksotiske nabolande Sverige og Norge er køreklar, mens Canada og Island er de næste på listen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske internetmøbelhandler Sofakompagniet har blot to år på bagen, men alligevel er ambitionerne høje, og planerne om ekspansion godt i gang med at blive til virkelighed. Virksomheden er nu klar til at rulle konceptet ud i Sydafrika, Vietnam, Norge og Sverige.

»Inden april har vi åbnet i fire lande mere. Nogle åbner vi allerde inden for de næste to uger,« siger Christian Rudolph, stifter af Sofakompagniet, som han ejer sammen med sin hustru, Cathrine Rudolph.

Sofakompagniet er 100 procent internetbaseret, og det var ønsket om at udfordre den etablerede møbelbranche, som motiverede de to iværksættere. Møblerne bliver designet i Danmark, og med egen produktion i Vietnam og besparelser på blandt andet butikslokaler og personaleomkostninger mener Christian Rudolph selv, at konceptet har internationalt potentiale.

»Det gør ikke den store forskel, hvor vi begynder. Konceptet er som minimum 80 procent det samme i alle lande. Derfor kan vi gå ud i så mange lande. Omkostningerne er overskuelige. Vi taler ikke flere millioner hver gang,« siger Christian Rudolph, som ud over Sofakompagniet driver Scandinavian Design International; en virksomhed med over 550 ansatte, som designer og producerer møbler til møbelhandlere.

Tivolis juletræ tændes

Vant til højt tempo

Dermed er der en del synergier at trække på, og det går da også den rigtige vej for Sofakompagniet. Helt friske regnskabstal viser, at Sofakompagniets omsætning i 2014 var tre gange større end i 2013. Tallene er ikke offentliggjort endnu, men ifølge Christian Rudolph er overskuddet før skat i 2014 landet på den gode side af fire millioner kroner. Og selv om Christian Rudolph er tilfreds med fremgangen, falder han ikke på halen over sin egen præstation.

»Der er mange, der siger, at det er godt gået. Men det skal ses i lyset af, at vi har en anden virksomhed, som er vokset endnu mere og er næsten tidoblet på fire år. Så det er positivt, men vi har været vant til tempoet,« siger Christian Rudolph, som mener, at der er »meget mere at komme efter for rene internetbutikker«.

»Det er den vej, det går. Vi er også nødt til at se, hvordan forbrugerne ændrer sig. Vores forældre havde måske to sofaer i løbet af et helt liv. I dag har man en sofa i fem år, så køber man en ny. Derfor skal vi se på, hvilke omkostninger der kan reduceres, så vi kan tilbyde billigere sofaer, og der er internettet godt,« siger Christian Rudolph.

Selv om der geografisk er langt fra Danmark til den sydligste del af Afrika, er Christian Rudolph ikke i tvivl om, at de sydafrikanske forbrugere også vil være interesseret i de danske møbler fra Sofakompagniet.

28BUSCarl-Hansen-og-Soen.jpg

Målgruppen er den samme

»Der er ikke så stor forskel på den stil, vi har i København og den, de har i Cape Town og Johannesburg. Der er større forskel på land og by, end på London og København,« siger Christian Rudolph og tilføjer, at det er den samme målgruppe, Sofakompagniet skal ramme i alle lande.

Ifølge stifteren vil det ikke tage mere end en måned at etablere sig i et nyt land, hvis IT-afdelingen arbejder fuld tid på sagen. Men hvorfor så ikke give endnu mere fuld gas og gå efter store markeder som USA og Kina?

»Jeg er halvt jyde, og det er altid rarere at se på sit budget, når man går over det, end når man hele tiden halser efter. Det kan godt være, jeg går med større tanker i hovedet, men det holder jeg for mig selv,« siger Christian Rudolph og tilføjer:

»Hvis vi når det her, er jeg godt tilfreds. Internetbutikker tjener penge, men der er stadig masser af plads til vækst endnu. Vi skal tjene pengene, inden vi bruger dem. Så vi træder så meget på speederen, som vi kan, uden at vi forgælder os. Det er det, det går ud på,« siger han.

Sofakompagniet har 19 medarbejdere, som alle sidder i Korsør.

24BUSVækst-Møbeldesignpar.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere