Del : SMS
Berlingske Business

Smykkefirma vender skuden

pix-dyrberg/kern
Henning Kern og Gitte Dyrberg står bag firmaet Dyrberg og Kern. Arkivfoto: Jan Jørgensen

Dyrberg/Kern har kæmpet med underskud i årevis - nu er der atter sorte tal på bundlinjen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske smykke- og urproducent Dyrberg/Kern AS har de seneste par år fokuseret på kerneforretningen, og det giver sig nu udslag i sorte tal på bundlinjen.

Seneste forskudte regnskabsår er endt med et driftsresultat (EBIT) på fire millioner kroner, hvilket betyder, at virksomheden har lagt afstand til de to foregående års underskud på henholdsvis tre og fem millioner kroner. Bruttoavancen er steget med 23 procent til godt 40 millioner kroner - der er dog stadig et stykke vel til niveauet før finanskrisens indtog. I 2007/08 lå den på 72 millioner kroner.

Turnarounden er dog en realitet med en bundlinje i 2011/12, der hedder 2,3 millioner kroner. Da egenkapitalen nu bevæger sig den rigtige vej, kan smykkefirmaet med lidt held begynde at se lysere på fremtiden. Der har da også allerede været overskud nok i det forgangne regnskabsår til at skrue op for investeringerne, der er dobbelt så høje som året før.

Dyrberg/Kern har oplevet salgsvækst på flere Europæiske markeder samt i Mellemøsten og i Kina. Det giver "grund til optimisme for indeværende regnskabsår", skriver virksomheden. Samtidig er der blevet skåret ned på aktiviteterne i Sydeuropa, da den fortsatte uro om økonomien pressede salget.

Virksomhedens marketings- og kreativ direktør hæfter sig ved de positive sider af udviklingen.

"Som ejer er det meget tilfredsstillende at se, at vores brand igen viser styrke på vores hovedmarkeder, og det er altid nødvendigt at investere i udviklingen af et brand for at holde det tidssvarende," siger Henning Kern i en kommentar til regnskabet.

Dyrberg/Kern blev grundlagt i 1985 af den danske designerduo Gitte Dyrberg og Henning Kern.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere