Del : SMS
Berlingske Business

Smuglersag vokser i Kina

kopenhagen fur
Foto:

Tidligere storkunde hos Kopenhagen Fur står anklaget i sag om smugling af skind til en værdi af over otte mia. kroner. Efterforskningen, der involverer flere end 200 kinesiske virksomheder, nærmer sig sin afslutning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kopenhagen Fur mistede forrige sommer en af sine bedste kunder. Det skete efter en storstilet politiaktion ved grænseovergangen mellem Hong Kong og det kinesiske fastland. Tidligt om morgenen 28. juli satte en indsatsstyrke på 370 kinesiske politibetjente ind over for en formodet smuglerring med afdelinger i flere kinesiske byer. Inden da havde en særlig enhed forberedt aktionen i over et år.

CHINA-ECONOMY-TRADE-FUR

Politiet beslaglagde under razziaen en rekordstor last af smuglede mink- og ræveskind. Mange af dem fra det danske pelsauktionshus i Glostrup. 26 personer blev anholdt, herunder Kopenhagen Furs storkunde. Frem til anholdelsen var han så godt som altid i top ti over de kinesere, der købte flest minkskind fra de danske pelsdyravlere. I branchen har det længe været en offentlig tkendt hemmelighed, at store mængder skind købt i udlandet bliver smuglet ind i Kina fra Hong Kong for at omgå høje kinesiske afgifter på luksusvarer.

Kinesiske myndigheder har da også før afsløret pelssmuglere. Udbyttet af tidligere aktioner har bare aldrig været i samme størrelsesorden. Værdien blev i første omgang vurderet til at være på 6,8 mia. kroner. Siden har efterforskningen vist, at de smuglede skinds markedsværdi var på over otte mia. kroner.

15BUSPELS-KINA.jpg

I halvandet år har kinesisk politi og toldmyndigheder arbejdet på at komme til bunds i sagen. Over 200 virksomheder i den kinesiske pelsbranche er angiveligt involveret. Undervejs har den største kinesiske brancheforening nedsat en arbejdsgruppe, der har fået til opgave at samarbejde med myndighederne og videreformidle nye informationer. En af Kinas største handelsmesser for pelsindustrien finder i disse dage sted i Beijing. Flere af de kinesiske deltagere vurderer over for Berlingske Business, at de kinesiske myndigheder i dag sætter hårdere ind over for ulovligheder end tidligere.

»Og det er ikke kun smuglerne, der bliver taget. Det er også embedsmændene og tolderne, hvis de tager imod bestikkelse eller bryder reglerne,« fortæller en kinesisk sælger, der ikke ønsker sit navn i avisen.

Sagen fra Sydkina, der bliver kaldt »Sag 1301« i det kinesiske system, nærmer sig nu sin afslutning. Bevismaterialet fylder 20.000 sider og vil inden længe blive overdraget til en kinesisk domstol, så de implicerede kan blive stillet for en dommer.

kopenhagen fur

Hos Kopenhagen Fur forventer man ikke at se den tidligere storkunde i den nærmeste fremtid. Hans virksomhed har været centrum for hele efterforskningen, og han vil derfor med stor sandsynlighed blive idømt en længere fængselsstraf.

»Han sidder stadigvæk inde, og det vil han nok gøre de næste mange år. Hele den kinesiske økonomi er i en hastig forandring. Den nye regering holder et mere vågent øje med korruption end længe, og med hvilke udenlandske virksomheder man vil samarbejde med,« siger Torben Nielsen, topchef hos Kopenhagen Fur.

Han mener, at netop Kopenhagen Fur skiller sig ud som en troværdig virksomhed, som kinesiske myndigheder gerne vil samarbejde med.

pix-Minkpelsning

I efteråret 2012 fik Kina ny politisk ledelse. Den begyndte med at udnævne bekæmpelse af korruption til en absolut topprioritet. Over to år senere fortsætter indsatsen ufortrødent. Kampagnen er målrettet korrupte medlemmer af Kommunistpartiet, men går også mere bredt efter at rydde op i svindel, magtmisbrug og ressourcespild. De nye politiske signaler har betydet, at færre giver dyre gaver til forretningsforbindelser eller lokale embedsmænd. En gavekultur, der altid har befundet sig i grænselandet mellem korruption og netværkspleje. Det har fået store konsekvenser for salget af luksusprodukter og var sidste år en af forklaringerne på, at efterspørgslen på minkskind styrtdykkede i Kina.

»Alle luksusprodukter i Kina har oplevet et skift i luksuskulturen. Forbrugerne ændrer deres indkøbsvaner. For et par år siden var pels et produkt, man købte for at blive set i det, og man havde en ny pels på, hver gang man deltog i en ny social sammenkomst. Der er stadig et ønske om at eje luksus, men det handler mindre om at vise sig frem, end det gjorde tidligere,« siger Mark Oaten, direktør for Den Internationale Pelsføderation.

Onsdag Kopenhagen Fur

Både korruption og smugling i pelsindustrien i Kina er emner, der bliver taget op i den dansk-norske dokumentarfilm »Pels«, der har vakt stor debat i Norge, hvor den allerede er blevet vist på TV. I Danmark kalder Kopenhagen Fur den en »antipels-film« produceret af »hardcore dyreaktivister«. Dokumentaren følger hovedpersonen Frank, der med skjult kamera i knaphullet går undercover som praktikant i pelsbranchen.

»Helt op til 50 procent af Saga Furs’ pels går til den type korruption,« fremgår det af dokumentarfilmen, som citerer en markedschef fra finske Saga Furs for oplysningen. Siden har Saga dog præciseret, at det skandinaviske pelshus »fordømmer alle former for korruption og smugling i Kina«.

30BUSKopenhagen-Fur.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere