Del : SMS

Smedegaard: »Vigtigt at finde en dansk køber«

Smed_karingsalling_Business
Overskrift
Ifølge Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen var det afgørende, at Dansk Supermarked fik en dansk køber. Til højre Karin Salling. Foto:
 

Ifølge Mærsk-topchef Nils Smedegaard var det afgørende at finde en dansk køber til Dansk Supermarked. Han kalder dagens aftale »ansvarlig« og en naturlig fortsættelse af det langvarige samarbejde mellem Mærsk og Salling.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Set fra A.P. Møller-Mærsks side, som jeg jo repræsenterer her i dag, så har vi lagt vægt på ansvarlighed.«

Sådan sagde Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen for kort tid siden pressemødet i forbindelse med Mærsks salg af Dansk Supermarked til Salling Gruppen.

Det var Herman Salling, der i 1960 åbnede den første Føtex-butik i Aarhus og startede Jysk Supermarked - som så blev omdøbt til Dansk Supermarked i forbindelse med, at Mærsk-koncernen i 1964 købte halvdelen af selskabet. Derfor sker salget i dag ifølge Smedegaard i stifterens ånd. Og det var afgørende for salget.

Billedgalleri: 

Føtex, Guldsmedegade

»Det har været vigtigt for os at sikre, at Dansk Supermarked bliver ført ind i en struktur, hvor det langsigtede danske ejerskab er sikret. Det har været meget vigtigt at vise stor respekt for 50 års tillidsfuldt og meget succesfuldt samarbejde,« sagde Nils Smedegaard Andersen og fortsætter senere:

»Det er en spændende rejse, vi begiver os ud på. Og en rejse, der er en naturlig fortsættelse af 50 års godt samarbejde.«

Læs også: Analyse af dansk dagligvarehandel

aaa

Den samlede værdi af Dansk Supermarked er opgjort til 41 milliarder kroner. Ifølge Nils Smedegaard Andersen har Mærsk fået en god pris.

Salget sker på den måde, at Salling Gruppen i første omgang køber 48, 68 procent af aktierne i Dansk Supermarked, og så har option på køb af de resterende 19 procent om fem år.

»Det er selvfølgelig fordi, at vi har ønsket at etablere en meget solid fondsejerstruktur, som hverken virksomheden eller Sallingfondene bliver sat under pres af. Derfor har vi været villige til at fortsætte som investor i fem år. Derudover har vi også stillet finansiering til rådighed i opstartsfasen som garanti for de forpligtelser, der er for fondene,« sagde Nils Smedegaard Andersen.

Ifølge vilkårene for transaktionen er det i første omgang to milliarder kroner, som Mærsk stiller til rådighed for Salling Gruppen i en femårig periode. Det kan dog variere afhængigt af mulighederne for ekstern finansiering.

DanskS_business

På den efterfølgende telefonkonference understregede topchefen endnu engang, at Mærsk ser sig selv som en dansk virksomhed, der vil gøre meget for at beskytte danske interesser.

Han blev derudover spurgt, hvilken betydning salget af Dansk Supermarked får for Mærsk-koncernens fremadrettede forretning, og om der kunne være andre frasalg i kikkerten, som f.eks. Danske Bank.

pix_mærsk

»Vores strategi er fuldstændig uændret i forhold til det, vi offentliggjorde ved vores sidste halvårsregnskab, som i øvrigt var en segmentering af det, vi offentliggjorde året før,« sagde Nils Smedegaard Andersen og fortsatte:

»Men selvfølgelig vil vi løbende kigge på frasalg af aktiver.«

Læs også: Brancheanalyse: Sådan går det gourmetforretningerne

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere