Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard: Det var os, der bød op til dans

pix_Smedegaard
Overskrift
Det var Mærsk, der gik i spidsen i forbindelse med salget af Dansk Supermarked til Salling Fondene. Det afslører topchef Nils Smedegaard Andersen, der her ses sammen med Karin Salling, Jens Bjerg Sørensen fra Salling Fondene og bagerst Per Bang fra Dansk Supermarked. Foto:
 

Initiativet til salget af Dansk Supermarked til Salling kom fra Mærsk-koncernen. Det afslører topchef Nils Smedegaard Andersen overfor Berlingske Business.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det var Mærsk, der begyndte kurmageriet overfor Salling Fondene i forbindelse med salget af Dansk Supermarked, som tirsdag er blevet offentliggjort. Det afslører topchef Nils Smedegaard Andersen i et interview med Berlingske Business.

»Ideen er opstået hos os, og dermed mener jeg A.P. Møller,« siger han.

I A.P. Møller-ledelsen eller bestyrelsen?

»En succes har mange fædre. Jeg vil ikke sidde her og sige, hvem der har stået fadder til den, men det er et A.P. Møller-initiativ og en A.P. Møller-idé,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Med salgsaftalen bliver ringen sluttet i et mere end 50 års skæbnefællesskab og samarbejde mellem Salling Selskaberne og Mærsk.

Kimen til Dansk Supermarked blev således lagt, da Ferdinand Salling tilbage i starten af det tyvende århundrede åbnede en tøjbutik i Århus, som siden udviklede sig til det første Salling Varehus.

Efter ham tog sønnen Herman Salling over. Han ekspanderede forretningen med brandet Føtex og stiftede Jysk Supermarked, som i 1964 fik Mærsk-koncernen som partner og hovedaktionær, og blev omdøbt til Dansk Supermarked.

Et oplagt spørgsmål er, om prisen på Dansk Supermarked kunne have været presset yderligere i vejret, hvis det havde været ude i en proces med mulige eksterne købere. Men det har slet ikke været på tale, fortæller Nils Smedegaard Andersen.

»Alle, der har henvendt sig, har fået at vide, at virksomheden ikke var til salg, og vi har koncentreret os omkring den her transaktion med vores 50-årige partner,« siger han og fortsætter senere:

»Vi har også vurderet, at fondene kunne betale en fornuftigt pris, fordi Dansk Supermarked er så velkonsolideret. Det er også den rigtige løsning for medarbejderne. Vi har ikke ønsket og heller ikke haft bestyrelsens godkendelse til at gå ud at afsøge markedet. Det har der ikke været tale om,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Hos Alm. Brand er Mærsk-analytiker Jesper Christensen enig i, at prisen på Dansk Supermarked ser fornuftig ud. Han havde selv estimeret Mærsks aktieandel på 68 procent til en værdi på 19 milliarder kroner. Med dagens aftale lander værdien otte milliarder kroner højere, hvilket skyldes at ejendomsporteføljen er vurderet til mere end antaget i markedet.

Analytikeren bemærker i øvrigt, at Salling Fondene som storaktionærer juridisk set havde forkøbsret til at købe de resterende aktier. Og i sådanne tilfælde, hvor man har en mulig køber internt i et selskab, er det meget svært at få seriøse eksterne bud.

»De skulle under alle omstændigheder i første omgang tilbyde deres aktier til Salling. Og det gør det meget svært at gå ud og afsøge markedet og få en reel pris,» siger Jesper Christensen og fortsætter:

»Det er svært at få nogle eksterne parter til at kigge på det hele og lægge masser af ressourcer i det, når de ikke ved, om de har en reel mulighed for at købe, fordi det kan ende med, at insideren køber i sidste ende,« siger han til Berlingske Business.

Alm. Brand har efter dagens aftale hævet sit kursmål på Mærsk-aktien med 2000 kroner fra 68.000 kroner til 70.000. Banken har også en købsanbefaling på aktien.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere