Del : SMS
Berlingske Business

Slikdistributør: Svindlere udgør lille del af markedet

slik
Fusk og svindel eller bare fredagsslik? Det er svært at skelne kriminalitet fra søde sager i den danske slikbranche. Foto: Kim Haugaard Foto:

Slikfusk. Selvom antallet af bøder i sliksager er næsten tredoblet, er branchen domineret af aktører, som overholder loven. Danmarks største slikdistributør efterlyser større gennemskuelighed for forbrugerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når man graver slikskovlen ned i en bøtte af vingummibamser, er det svært at vide, om man er med til at snyde staten for millioner, eller om man bare handler ind til fredagsslik.

Sidste år beslaglagde Fødevarestyrelsen over 548 tons sodavand og uddelte næsten tre gange så mange bøder som året før for fusk med moms og afgifter og brud på fødevaresikkerheden.

Det kunne DR tirsdag fremlægge i dokumentaren »Sådan svindler Danmark«. Men selvom der finder massivt svindel sted, udgør det ulovlige salg ifølge Danmark største distributør af bland-selv-slik under 10 procent af markedet.

Candyking leverer slik til en række supermarkeder og tankstationer og havde sidste år en omsætning på 300 millioner kroner. Administrerende direktør Lars Klausen ærgrer sig over, at hele branchen er sat i et dårligt lys.

»Der hersker ingen tvivl om, at vi bør komme denne kriminalitet til livs. Det efterlader dog en meget stor del af branchen, som rent faktisk betaler deres moms og afgifter, og som har styr på fødevaresikkerhed og sporbarhed,« siger Lars Klausen.

Han opfordrer alle aktører i branchen – fra producenter til erhvervsorganisationer – om at gå sammen for at finde en løsning, for hvordan man kan øge gennemskueligheden til gavn for forbrugeren her og nu.

»Når forhandlere af bland-selv-slik ser sig nødsaget til at reklamere med, at de har betalt afgifter af deres slik, er der noget galt,« siger Lars Klausen.

Han mener, at de danske punktafgifter på chokolade og slik er hovedårsag til svindel og fusk på det danske slikmarked.

BRITAIN HORSE MEAT

Op mod halvdelen af prisen på det danske slik udgøres af moms og afgifter, og da det er betydeligt højere end i andre nærliggende lande, gør det det attraktivt for kriminelle at snyde på vægtskålen.

»Hvis vi får ryddet ud i punktafgifterne, vil der slet ikke være noget incitament til at fuske,« siger Lars Klausen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere