Del : SMS
Berlingske Business

Skagen vil være globalt livsstilsbrand

Skagen
Skagen vil være globalt livsstilsbrand. Fremover skal der sælges lædervarer og tøj med Skagen-logo, og der skal på verdensplan åbnes 200 Skagen-butikker. Villads Knudsen kigger på de forskellige modeller. Foto:

Det succesfulde ur- og smykkebrand vil til at sælge lædervarer og tøj og varsler samtidig åbning af 200 egne butikker på globalt plan. Kriseramte Europa er udpeget som vigtigste marked i første fase.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skagen Design vil forvandle sig fra et lille dansk ur- og smykkefirma til et globalt livsstils­brand.

Hidtil har brandet med danske rødder og designtraditioner med stor succes koncentreret sig om armbåndsure- og smykker. Men den epoke er snart forbi.

»Vi har længe drømt om at gøre Skagen til et livsstilsbrand med alt fra lædervarer til tøj og interiør. Den proces kan vi nu accelerere,« siger Steen Albrechtslund, senior vice president hos amerikanske Fossil, der for et år siden købte Skagen for cirka 1,3 mia. kr. af det danske ægtepar Charlotte og Henrik Jorst.

I første omgang kan kunderne se frem til tasker, punge og andre lædervarer med Skagens logo. Men sortimentet udvides på længere sigt.

»Senere forventer vi at lancere tøj af forskellig slags, eksempelvis tørklæder, trøjer og bukser – både til mænd og kvinder. Livsstils-produkter til hjemmet såsom kaffekander, porcelænskrus og andet er også på tegne­brættet,« siger Steen Albrechtslund.

200 butikker verden over

Tilmed vil Skagen åbne et væld af nye butikker, hvor produkterne kan præsenteres i rammer, der er i tråd med Skagens enkle og stilrene design. I dag er der blot 12 Skagen-butikker i Danmark og resten af verden, men planen er, at der skal åbnes 200 Skagen-butikker på verdensplan i løbet af en tre-årig periode, fortæller Steen Albrechtslund.

»I begyndelsen vil vi åbne flest butikker i markeder, hvor vi i forvejen har et stærkt brand i Europa. Men der er ingen tvivl om, at Skagen på sigt vil åbne et stort antal butikker på øvrige markeder i verden,« siger han.

Krise ingen hindring

Krisen i Europa og den sløve udvikling i forbruget særligt i Sydeuropa kommer ikke til at bremse Skagen.

»I de første år lægger vi de fleste af vores mange kræfter i Europa, fordi det er her, brandet har sit stærke udgangspunkt og kan slå igennem i stor skala inden for en overskuelig tidshorisont,« siger Steen Albrechtslund og tilføjer, at Skagen er til stede på flere end 60 markeder globalt og tilmed har en stærk position i USA.

Det er første gang, der kommer signaler om Skagens fremtid, efter at virksomheden i januar 2012 blev købt af amerikanske Fossil, der er en global design-, marketing- og distributionsvirksomhed, som specialiserer sig i livsstilsprodukter til både mænd og kvinder med ure, smykker, solbriller, accessories, tasker, tøj og sko i sortimentet. Fossil råder over 500 butikker repræsenteret i 120 lande verden over og omsatte i 2011 for 2,6 milliarder dollar.

Skagen kan nyde godt af Fossils økonomiske muskler samt leverandørkæde og distributions­net, der i mange år har pumpet varer ud i stor skala til alverdens markeder. Fossils erfaring med at producere inden for mange forskellige varekategorier bliver en markant styrke, når Skagen skal forvandles.

»Fossil har i dag allerede systemet og erfaringen til at kunne producerer inden for forskellige produktkategorier som læder­varer og tøj. Det gør det langt lettere for Skagen at komme i gang med de nye kategorier. Det handler bare om, at designerne for Skagen lægger den rette linje,« siger han.

Tilmed kan Fossils forhandlingsstyrke udnyttes, når Skagen-butikkerne skal sikre sig lejeaftaler med shoppingcentre i Danmark og udlandet.

»Det er lettere at forhandle en god pris med et shoppingcenter, når Fossil på én og samme gang kan tilbyde at åbne en Armani-butik, en Skagen-butik og en Fossil-butik i det samme shoppingcenter,« forudser Steen Albrechtslund.

Skagens særkende bevares

Risikoen for, at Skagen udvander sit eget brand, når det introducerer både lædervarer, tøj, kaffekander og krus bekymrer ikke Steen Albrechtslund. Ifølge ham bliver der gjort en stor indsats for, at Skagens særkender og dyder ikke forsvinder i de store systemer og mange processer.

»De tidligere ejere Henrik og Charlotte Jorst er involveret i produktudviklingen i dag. De har hele filosofien inde under huden og kender brandet ud og ind. Derfor er de tilknyttet som brand-ambassadører og konsulenter og deltager i produktudviklings- og marketingmøder,« siger han.

Skagen Design blev etableret i 1990 af ægteparret Charlotte og Henrik Jorst og oplevede suveræne salgstal i løbet af nullerne, hvor dets ure foruden i Danmark kom ind på vigtige markeder som det japanske, amerikanske og tyske.

Det privatejede selskab var ikke forpligtet til at oplyse omsætningstal, men da Berlingske Business interviewede ægteparret i januar 2011 lød det, at de var tæt på at nå en milliard kroner i omsætning. Med den nye ejer Fossil er ambitionen noget større, afslører Steen Albrechtslund.

»Vi har en klar målsætning om, at Skagen ved udgangen af 2017 skal nå en milliard dollar i omsætning.«

Når Skagen Design den målsætning, vil brandet være på størrelse med den danske smykkekomet Pandora i dag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere