Del : SMS
Berlingske Business

Simpel forretningsmodel bag smykkevirksomhed

03BUSEndless.jpg
Hos den tyske forhandler Blingdom har Endless signaturprodukt, der er et charmsbånd i kalvelæder, fået en fremtrædende placering. PR-foto

Endless skal blive en »kæmpe virksomhed«. I dag er der dog ganske få ansatte, og indkøbsafdelingen består udelukkende af Jesper Nielsens mor.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv kalder Jesper Nielsen det en »kæmpe virksomhed«, som han er ved at bygge op. Men den nystartede virksomhed er stadig relativt lille. Eksempelvis er indkøbsafdelingen hos Endless at betegne som en enmandsafdeling.

»Det er vores mor, som udgør indkøbsafdelingen. Hun bestiller produkterne og emballagen i Thailand. Det er altså ikke voldsomt kompliceret. Det tager er par timer om ugen og kan gøres per e-mail,« siger Jesper Nielsen.

Endless’ hovedkontor er i dag at finde i håndboldklubben AG Københavns tidligere lokaler i Brøndby. I alt er beskæftiget otte mand på kontoret plus familien Nielsen. I Tyskland er der i dag cirka 25 ansatte. Det oplyser Jesper Nielsen, der samtidig fortæller, at han i England netop har ansat 15 sælgere og tre chefer.

»Hele platformen og konceptet er på plads. Vores første smykker ramte de tyske butikker i februar, og vi kører nu helsides annoncer i de tyske modemagasiner. Vi har 650 salgspunkter i Tyskland, og antallet vokser med cirka 20 til 25 om ugen,« siger Jesper Nielsen og fortæller, at ambitionen er at få hele 1.400 forhandlere i Tyskland.I England er målet at få 800 forhandlere, inden 2014 er omme. USA bliver det tredje marked, som familien vil forsøge at indtage. Her skulle en distributøraftale være på plads, som meget gerne skulle sikre, at Endless kommer inden for døren i 5.000 amerikanske butikker. Optimismen skyldes ifølge Jesper Nielsen, at det er gået mindst lige så godt i Tyskland, som han havde håbet.

»Det er en sensation i smykkebranchen, at vi efter fem måneder i markedet kan fortælle, at 650 forhandlere har købt ind af Endless-smykker,« siger iværksætteren der er kendt for at være en gadedreng og en sælgertype ud over det sædvanlige.

Endless’ styrke er et enkelt set-up, lyder det fra den entreprenante smykkesælger.

»Vi vil være verdens bedste inden for smykker. Ikke solbriller, tørklæder eller tasker. Det er ret simpelt,« siger han.

Langt fra kopi

Det er samlekoncepter, som virksomheden satser på. Præcis som Pandora. De såkaldte charmsarmbånd fra Endless er modsat Pandoras i læder og minder en hel del om de armbånd, som det danske smykkefirma Lynggaard har fået stor succes med. Men de ligner ikke så meget, at de er en kopi, lyder det fra Jesper Nielsen.

»Jeg synes, at produkterne er meget langt fra hinanden. Ikke mindst på priserne. Der er jo tusindvis af kroner i forskel, så nej, vi har ikke ringet og spurgt Lynggaard ad, om det er okay, at vi sælger det. Går man i detaljer med produkterne, så er der kæmpe forskel,« siger Jesper Nielsen.

Han medgiver dog, at ideen om at sælge charmsarmbånd ikke er specielt original.

»Grundtanken er den samme som hos Pandora, Troldekugler, Ole Lynggaard og »Story« fra Kranz & Ziegler. Men der er forskel på låsen og mange andre detaljer. Så vi kopierer ikke hinanden,« siger han.

Endless skal skaffe smør på brødet

Jesper Nielsen fik 385 mio. kroner plus en meget omdiskuteret earn-out aftale ud af at sælge sin virksomhed Kasi til Pandora, men mange af de penge er brugt på hurtige biler, en luksusbolig på Mallorca og et dyrt fodboldsponsorat i Brøndby IF og andre investeringer. Hvis den aktuelle skattesag ender med et nederlag til familien Nielsen, er Endless Jewelry den virksomhed, som skal skaffe smør på brødet til familien.

Endless er ikke begyndt at skabe overskud endnu. Men præcis hvordan, økonomien er i den nystiftede smykkevirksomhed, er vanskeligt at få på plads, for selskabet har endnu ikke afleveret sit første årsregnskab. Endless Aps blev stiftet 1. november 2012. Bag selskabet er Jado Holding Aps, som blev stiftet samme dag. I Jado Holding er Dorthe Nielsen officielt registreret som administrerende direktør. Det er Jesper Nielsens mor. Som stifter af selskabet står anført elektriker Jan Laustrup Nielsen. Det er Jesper Nielsens far. Planen er, at aktiviteterne i både Endless Aps og Jado Holding Aps flyttes til et tysk registreret selskab, og derefter lukkes de danske selskaber, oplyser Jesper Nielsen. Dermed er samtlige af familien Nielsens smykkeaktiviteter flyttet til Tyskland, hvorfra familien også vil arbejde en stor del af tiden. Dog beholder alle familiemedlemmer deres bopæl i Danmark. Det er de forpligtet til på grund af den aktuelle skattesag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere