Del : SMS
Berlingske Business

Shell vil sælge norske tankstationer

pix-shellvilsælge
Shell er i gang med at frasælge sine norske tankstationer. Foto:

Som en del af en international strategi vil norske Shell sælge dele af virksomheden i Norge. Det betyder blandt andet, at tankstationerne er sat til salg. Trods en presset branche er det ikke planen i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Shell vil ikke længere have tankstationer i Norge. Ifølge det norske medie E24 har norske Shell meddelt, at tankstationerne er sat til salg.

Andre dele af den norske virksomhed forventes ligeledes at blive frasolgt. Det gælder blandt andet Aviation, som producerer, distribuerer og sælger brændstof til blandt andre flyselskaber. 

Shell beholder virksomheder knyttet til olie- og gasproduktion, og virksomheden i Nordsøen er altså ikke berørt af salgsplanerne.

Administrerende direktør i norske Shell, Tor Arnesen, har meddelt i et brev til virksomhedens ansatte, at »det er et ønske, at beholde Shell som varemærke i Norge.«

Derfor foretrækkes en køber, som vil beholde mærkevaren gennem en såkaldt »Retail Brand License Agreement.«

»Men alle muligheder vil imidlertid blive vurderet,« skriver Tor Arnesen ifølge E24 til sine medarbejdere.

pix-tankstation

Salget vil ifølge E24 berøre omkring 200 ansatte, som er tilknyttet de virksomheder, der nu er varslet til salg.

Salgsprocessen er stadig i en tidlig proces, og der er angiveligt endnu ingen aktuelle købere på banen.

»Vi har ingen kommentar til, hvem der kan være mulige købere. Hvad der fortsat sker i salgsprocessen, er fortrolig information," siger kommunikationsdirektør Lilian Aasheim til E24.

Shells frasalg af dele af virksomheden i Norge er en del af den internationale strategi fra Shell, som er et britisk-hollandsk multinationalt selskab med hovedsæde i både Haag og London. Blandt andet har Shell i Sverige og Finland frasolgt dele af virksomheden. Da Shell solgte sine i alt 565 tankstationer i Sverige og Finland til Keely Oy, var prisen 640 millioner dollar.

Q8

Keely Oy har tidligere erhvervet sig samtlige Hydro- og Uno-X-tankstationer i Sverige og i alt 80 Jet-stationer i Norge og Sverige.

I Danmark lider tankstationerne i en branche, der er presset af mindre biler, priskrig og afskaffelse af lukkeloven. Aktører i branchen har varslet, at op mod 800 ud af de 2000 tankstationer i Danmark vil lukke.

Shell har 306 tankstationer i Danmark, og de har i flere år vist dårlig indtjening, men ifølge Shells danske kommunikationsdirektør, Regitze Reeh, er der ingen planer om at sælge tankstationerne i Danmark.

»Det er ikke sådan, at vi nu tænker, at vi vil af med en hel masse. Vi har løbende tilpasset os markedet i Danmark,« siger hun og mener, frasalget i Norge bør ses som en »isoleret case.«

Kommunikationsdirektøren afviser endvidere, at det påvirker Shell i Danmark, at Shell-koncernens internationale strategi omhandler et større fokus på de områder, hvor Shell er mest konkurrencedygtig.

»Det er klart, at det kan sætte nogle tanker i gang, men markederne er forskellige og tendenserne er forskellige,« siger Regitze Reeh og tilføjer, at Shell i Danmark med olieraffinaderi er anderledes sat sammen end i Norge.

Shell har været på det danske marked siden 1913, hvor den første tankstation åbnede på Gammel Kongevej i København. Siden 1966 har Dansk Shell foruden tankstationerne drevet olieraffinaderi i Fredericia.

pix-tankstation
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere