Del : SMS
Berlingske Business

Satser på at vokse indefra

05BUS20131202-192646-4.jpg
Ikea Danmarks nye administrerende direktør, Dennis Balslev, har mere end 30 års erfaring i Ikea, og han trækker blandt andet på mange års erfaring fra Ikea i Holland. »Vi har kigget for meget på os selv, hvad der er godt for os og vores produktivitet for at blive bedre. Men der er ingen tvivl om, at kunden skal være i fokus fremover,« siger han. Foto: Christian Liliendahl

Kunderne er i fokus i IKEAs jagt på vækst. Det betyder blandt andet, at man fremover med øget servicepakke kan få folk til at samle sit IKEA-skab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med begrænsede muligheder for at udvide IKEAs eksisterende varehuse og måske også lange udsigter til at åbne nye varehuse skal IKEAs administrerende direktør, Dennis Balslev, lede efter vækstpotentialet indefra i organisationen.

Og det er en mand med mange ideer til forbedringer, der i sommer satte sig i spidsen for den populære møbelkæde. Først og fremmest lægger Dennis Balslev vægt på at sætte kunden i centrum.

»Vi kan sagtens være mere på dupperne. Min vision er at flytte IKEA Danmark fremad med kunden i midten meget mere end før. Vi har kigget for meget på os selv, hvad der er godt for os og vores produktivitet for at blive bedre. Men der er ingen tvivl om, at kunden skal være i fokus fremover,« siger Dennis Balslev.

FRANCE-ECONOMY-FURNITURE-IKEA

51-årige Dennis Balslev blev administrerende direktør i sommer efter mere end 30 års erfaring i IKEA, og han trækker blandt andet på mange års erfaring fra IKEA i Holland. Derfra ved han, hvordan konceptet kan udnyttes og udvikles på forskellige måder, og et af direktørens nye tiltag er en udvidet servicepakke, hvor kunder, der vil slippe for at samle senge, skabe og køkkener, kan købe sig til at få IKEA til at stå for det.

»Vi har kunder, der gerne vil klare det hele selv, men vi har også kunder, som siger, det orker vi ikke, vi vil gerne have, I skal gøre det. Vi har set de seneste år, at det har udviklet sig meget. Det er mod vores tidligere måde at tænke på, men på en enkelt måde kan vi gøre det på en god måde,« siger Dennis Balslev.

Ifølge partner i konsulentfirmaet Birch og Birch og ekspert i detailbranchen, Camilla Birch, gør IKEA det, de er bedst til, når de fokuserer på de interne linjer.

»I forhold til andre boligforretninger, man kan sammenligne med, har IKEA forstået, hvad de skal tilbyde kunderne i en fysisk butik,« siger hun og fortsætter:

»IKEAs sortiment henvender sig i høj grad til en dagligdag, som forbrugerne kan spejle sig i. Vi køber ikke bare et møbel, men en opskrift på at få den dagligdag, vi rent faktisk har, til at fungere. Det er de meget alene med.«

Camilla Birch understreger, at IKEA er dygtig til at give kunderne en oplevelse af aldrig at gå forgæves.

Som kunde får man en oplevelse af, at man ikke er kørt forgæves, uanset hvad man kom efter. De giver oplevelsen af at finde noget, man ikke havde regnet med, så man altid går fra IKEA med en god fornemmelse,« siger hun.

05BUSIkea-Aalborg.jpg
LÆS MERE : IKEA buldrer videre

Netop viden om kunden er essentielt i IKEAs plan for i højere grad af imødekomme kunderne, og ifølge Dennis Balslev bliver der investeret tid og penge i at besøge danskerne i deres hjem. Det giver IKEA mulighed for at ramme kunderne rigtigt i butikkerne.

»IKEA skal give en helhedsoplevelse. Vores styrke er, at vi har alt under ét tag. Hvis du møder nogle flinke mennesker, når du kommer, tingene er, hvor de skal være, du ender med at tage noget at spise i restauranten eller ender nede i bistroen og tager en pølse med hjem. Det er vigtigt at skabe den fulde oplevelse, og vi skal give kunderne det, de gerne vil have,« siger direktøren.

IKEA Danmark havde i løbet af regnskabsåret 10,4 millioner besøgende i deres fem fysiske butikker, mens der var 20,1 millioner besøgende på ikea.dk. 920.000 er medlem af loyalitetsprogrammet IKEA Family.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere