Del : SMS
Berlingske Business

Sæt din pensionsopsparing i kondisko

USA-TRADE/OBAMA
Foto:

Der er mange penge at tjene på de rigtige sneakers, som kan sælges videre for tusindvis af kroner. Men det er et hårdt marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Det kan virke absurd, når unge mennesker lægger sig i kø i dagevis og overnatter foran butikkerne for at få fat i de nyeste kondisko med det helt rigtige navn.

Men det er ikke kun et spørgsmål om forfængelighed og ønsket om godt fodtøj, for ofte bliver de begrænsede oplag købt med henblik på videresalg med gigantiske fortjenester.

For et par uger siden havde direktør for Rezet Sneaker Store i København Kasper Mølgaard-Nielsen folk til at stå i kø foran sin butik fra klokken fem om morgenen i minus syv grader.

Der var nemlig lige kommet en sending af de klassiske Nike Air Jordan-sko.

- Mange vil eje et specifikt par sko, som de har ledt efter i årevis, men der er lige så mange, der gerne bare vil sælge dem videre, for der er mange penge at hente, siger Kasper Møgaard-Nielsen, der selv samler på sneakers og leder efter de helt rigtige sko på nettet.

"Yeezy" er det bedste nuværende eksempel på en populær og ikke mindst kostbar sko, som er designet af den amerikanske rapper, Kanye West.

Der er opstået en ekstrem hype omkring skoene, fordi de begrænsede oplag konstant er udsolgt, og derfor kan et par "Yeezy"-sneakers let videresælges for beløb, der overstiger nyprisen mange gange.

- Der findes tre forskellige slags af de her "Yeezy"-modeller. De første udgivelser kostede 1600 kroner for et par i butikken og blev solgt videre for 5000-10.000 kroner. De nyere modeller koster op til 3000 kroner i nypris, og der kunne vi hurtigt se, at folk efterfølgende videresolgte dem på nettet for 10.000-15.000 kroner, fortæller Kasper Mølgaard-Nielsen.

Stockx.com er et tydeligt eksempel på, hvordan interessen for sneakers har skabt et marked og en økonomi i sig selv.

På den amerikanske hjemmeside kan man søge på næsten alle slags sko, hvorefter man kan se prisudviklingen og historikken for udbud og efterspørgsel, præcis som når folk handler og spekulerer i aktier.

Og det kan være en positiv overraskelse at finde sine brugte sneakers frem fra gemmerne, hvis de ellers er i god stand, mener Jonas Løhde Hansen., der er stifter og ejer af hjemmesiden sneakerworld.dk.

- Skoen er ikke nødvendigvis mange penge værd, bare fordi den er gammel. Det handler altid om udbud og efterspørgsel, og hvor mange millioner sko, der udkom af netop denne model. Men der kan sagtens ligge meget guld rundt om på folks lofter, siger Jonas Løhde Hansen.

Det er dog blevet sværere at spekulere i kondisko i de senere år, fordi der er så mange penge på spil.

Derfor skal man stå tidligt op for at kunne tjene som såkaldt "reseller".

Godt at vide, inden du investerer i sneakers:

- Behold den originale indpakning, æske, kvittering og eventuel ordrebekræftelse, når du køber sko.

- Sneakers vil som regel være mere værd, hvis de er "collaborations", altså et samarbejde mellem forskellige mærker og designere. De kommer i mere begrænsede oplag.

- Gør din research. Brug hjemmesider som stockx.com til at analysere markedet, der er styret af udbud og efterspørgsel, og som derfor hele tiden ændrer prisen på et par sneakers.

- Pas på kopier. Der er mange falske sko i omløb, der til forveksling ligner den ægte vare.

/ritzau/FOKUS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere