Berlingske Business

Så meget er Lego værd

pix-leog_solgt
Legos topchef, Jørgen Vig Knudstorp, styrer et selskab, der potentielt kunne sælges for over 100 milliarder kroner, hvis Lego-famililen ønskede det. Foto:

Legos høje vækst og indtjening i endnu et rekordregnskab betyder, at hvis familien ville sælge, kunne de formentlig få omkring 110 milliarder kroner for koncernen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er ikke bare plastic i omløb i Lego-selskabet. Der er også rigtig mange penge i byggeklodserne. En amerikansk legetøjsanalytiker vurderer at firmaet kunne blive solgt for omkring 20 milliarder dollar eller 100 milliarder kroner, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.

»Jeg tror godt, du ville kunne få 20 milliarder dollar for selskabet. Ingen andre legetøjsvirksomheder i verden har så høj en indtjening, og hvis du tager udgangspunkt i værdien af Mattel, lander du tæt på de 20 milliarder dollar. Det er utroligt, hvad de gør i Lego,« siger Sean MaGowan, legetøjsanalytiker ved den amerikanske investeringsbank Needham i Morgenavisen Jyllands-Posten.

Lego har formået at vende virksomheden fra fallit til succes på få år. I 2007 var omsætningen på lige over 8 milliarder kroner. I dag er omsætningen 23,4 milliarder. Omsætningen steg på bare et år med 25 procent i 2012, blandt andet fordi Lego presser produktionsapparatet maksimalt.

For hver 100 kroner Lego sælger for, tjener virksomheden 71 kroner, når alle udgifter til produktion er betalt. Det er en del højere end verdens største legetøjsproducent og Legos største konkurrent, Mattel, som tjener 53 kroner, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Lego er vokset i hele verden. Der har været vækst i samtlige markeder, og globalt set er markedsandelen øget fra 7,1 procent til 8,6 procent. Dét samtidig med at væksten i USA har oversteget både Mattel og Hasbro, som lå langt efter Lego med en vækst på 20 procent mod konkurrenternes nul og seks procent.

Varemærket Lego er i sig selv mange penge værd. Og det brand har Lego-familien ingen planer om at skille sig af med, trods de mange penge det kunne indkassere. De afviser pure at ville sælge selskabet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen