Del : SMS
Berlingske Business

Så mange supermarkeder sælger overskudsmad

Wefood
Overskrift
Danmarks første sociale supermarked åbner på Amager - Wefood - Folkekirkens Nødhjælp. Foto:
 

Landets første supermarked med overskudsvarer åbnede i denne uge, men også i dit lokale supermarked kan du spare penge på madspildsvarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Wefood-supermarkedet, som er åbnet på Amager i København, skal i den kommende tid agere prøveklud.

Folkekirkens Nødhjælp håber nemlig, at konceptet kan bredes ud til resten af landet med tiden.

»Grundlæggende skal Wefood gøre en indsats for at hindre madspild i Danmark, og samtidig skal vi prøve os frem med konceptet for at se, om det kan bredes ud til flere byer i Danmark«, siger Per Bjerre, pressechef i Folkekirkens Nødhjælp, der står bag Wefood-butikken, til Ritzau Fokus.

Og den er Dansk Supermarked helt med på.

I hovedstaden er Føtex-butikkerne allerede gået i gang med at donere til det sociale supermarked.

For at brede konceptet ud i landet vurderer CSR-chef hos Dansk Supermarked, Helene Regnell, at producenter og grossister bliver nødt til at donere produkter, de ellers ville have smidt ud.

»Hver eneste dag sker det, at etiketter bliver sat skævt, eller at jordbærmarmeladen havner i abrikosglassene, og ofte er producentens eneste udvej at destruere fejlen og kalde det produktionsspild«, siger hun til Ritzau Fokus.

Pix-rema

Det kan stort set aldrig betale sig at rette op på en fejl, hvor et antal varer er mærket forkert eller påfyldt den gale emballage.

Hvis producenter og grossister til gengæld vælger at donere dem i stedet for at bortskaffe fejlprodukterne, kan butikker som Wefood få adgang til meget større kvantum af varer, end almindelige detailbutikker kan levere.

»Skal man udelukkende have varer fra detailhandlen, kræver det mange butikker for at skrabe et varelager sammen«, forklarer Helene Regnell.

discount

Hos Coop har man valgt at brede indsatsen mod madspild ud på hver enkelt butik, og indsatsen har her været landsdækkende i snart to år.

»I alle vores 1200 butikker kan man finde et område, hvor varer, som snart udløber, bliver solgt, typisk til halv pris«, forklarer Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Indsatsen har medført, at Coop i snit har reduceret deres madspil med cirka 10 procent om året siden 2014. Per Juul Nielsen giver blandt andet forbrugernes øgede bevidsthed om madspild en del af æren for tendensen.

»Vi kan se, at vores kunder går mere og mere op i at være med til at reducere madspildet, og det kommer jo også til udtryk i foreninger som Stop Spild af Mad og nu den nye Wefood-butik«, siger han.

Jamil Peshraw  har leveret måltider til danske hustande for retnemt.dk i et halvt års tid.

Desuden har Coop en aftale med Fødevarebanken om afhentning af varer fra lagrene, som snart udløber.

Fødevarebanken henter og fordeler varerne mellem sociale organisationer.

Business TV: Har WeFood en fremtid?

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere