Del : SMS
Berlingske Business

Rystede urmagere valfarter til Schweiz efter valutachok

22BUSSchweizerure.jpg
Overskrift
Hos urmageren Klarlund er man ikke i tvivl om at prisstigningerne kommer til at gå mest ud over kunderne og de mindre producenter, som kommer til at lide under de dyrere priser. Foto: Liselotte Sabroe
08BUSMicki-Jensen-Dreamwatc.jpg
Overskrift
Micki Jensen er indehaver af ursiden www.dreamwatch.dk, der årligt omsætter for et tocifret millionbeløb. Her er han fotograferet med blandt andet et IWC, et Audemars Piguet og et Breitling-ur. Foto: Henning Bagger

Danske urmagere er i chok og godt i gang med at gennemtrawle deres leverandører i Schweiz efter francens himmelflugt i sidste uge. Kunderne kan forvente prisstigninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Jeg er på vej ud til Rolex, så jeg har lige lidt travlt!«

Ordene er Stig Andersens, direktør hos urmageren Klarlund. Han er netop landet i Genéve til den årlige ur- og smykkemesse »Salon International de la Haute Horlogerie«, i daglig tale SIHH. Her skal blandt andet Cartier introducere sine seneste kreationer foran tusindvis af forhandlere fra hele verden.

Normalt ville Stig Andersen tage sig god tid og nyde besøget under afslappede former. Men i år har han fået usædvanligt travlt. Han skal nemlig ikke kun overveje, hvilke nye varer han skal sende til København, men også undersøge, hvilke leverandører han måske skal slette helt fra sin indkøbsliste.

For siden Schweiz’ nationalbank i torsdags kappede båndet til euroen er nogle af verdens mest eftertragtede og dyreste ure på få dage steget med op mod 20 procent i pris. Vil man eksempelvis købe Rolex-ure, kommer man ikke udenom alpelandet, og størstedelen af verdens luksuriøse ure bliver da også handlet i schweizerfranc.

»Det er klart, at der jo kun er ét sted at sende regningen hen. Lige nu er det kunderne,» siger Stig Andersen, som Berlingske fanger, mens han står og venter ved bagagebåndet i lufthavnen i Genéve.

Han peger dog på, at de dyreste ure er de mindst prisfølsomme, selv om de i kroner og ører stiger mest.

»Vi har jo ure i millionklassen, som vi faktisk sælger et par tusinde af om året. Hvis man vil bruge en million på ét af dem, vil man formentlig også købe det, selv om det skulle stige 20 procent. Det er de mindre kendte mærker, som nok kommer til at lide under de dyrere priser,« forklarer han og understreger, at det endnu er usikkert, hvordan og hvor meget producenterne vælger at lade francens store værdistigning slå igennem overfor forhandlerne. Kursen kan hurtigt ændre sig igen, eksempelvis når ECB torsdag annoncerer sit ventede opkøbsprogram for 1.000 mia. euro.

HR-chef hos Flügger, Thomas Thorsøe.

At den pludselige valutastigning har skabt en betydelig usikkerhed i branchen kan Trine Thorning, direktør i guldsmedenes brancheforening nikke genkendende til. Ingen har endnu noget samlet overblik over, hvad urmager-forretningerne gør med deres varer.

»Men det er kommet som et stort chok for mange forretninger. Vi er selvfølgelig vant til at håndtere stigninger i råvarer som for eksempel guldpriserne, der kan variere. Men normalt er det noget, man kan forberede sig på og tage højde for. I øjeblikket ved ingen helt, hvad der sker,« siger hun.

Hos Ole Mathiesen er salgschef Hans Ryser da også usikker på konsekvenserne for hans forretning. Han er ligeledes på vej til Genéve, og derfra skal han videre til de enkelte urfabrikker i slutningen af ugen.

»Alt andet lige vil det jo betyde prisstigninger på vores varer, for jeg tror ikke, at fabrikanterne kan leve med, at vi får varene til samme pris, mens de selv skal aflønne deres medarbejdere og købe materiale ind langt dyrere. Det kan også være, at vi deler prisstigningen, men det skal vi nu ned og have afklaret,« forklarer han.

08BUSMicki-Jensen-Dreamwatc.jpg

Hans Ryser peger ligesom Stig Andersen på, at mens butikkerne kan lægge prisstigningerne over på kunderne, når det gælder de mest kendte mærker som Rolex og Omega, vil det være langt vanskeligere at gøre det med de mindre kendte schweiziske mærker. De får det svært, når de pludselig må sætte prisen på deres varer op med mellem 17 og 20 procent, mens eksempelvis deres tyske konkurrenter på den anden side af grænsen kan holde prisen stabil. Og netop de producenter er allerede begyndt at mærke den forringede konkurrenceevne helt konkret. Mandag bønfaldt den lille urproducent H. Moser & Cie sit lands nationalbank om at komme de små virksomheder til undsætning.

»95 procent af vores kunder kommer fra udlandet, og de første forhandlere ringede allerede samme dag (som Schweiz kappede båndet til euroen, red.) og aflyste ordrer. Jeg har allerede tænkt på, hvorfor vi ikke bare flytter over grænsen til Tyskland og fortsætter vores forretning der? Jeg sætter min lid til, at I har en plan, der kan sikre at vores ure ikke ender med at blive rigtig, rigtig sjældne,« skriver direktøren Edouard Meylan.

SWITZERLAND TRADITION

14BUS20140811-163149-4.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere