Del : SMS
Berlingske Business

Rødstrømpe: Legos kvindefigurer er jammerlige

LegoFriends
Foto:

Nye Lego-figurer skaber vrede i USA - i Danmark mener en af kvindebevægelsens veteraner, at figurerne er med til at cementere billedet af kønnene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Amerikanske kvindesagsgrupper og bloggere raser over Lego, fordi de mener, at den danske legetøjsproducent har lanceret ny serie af kønsdiskriminerende legetøj.

Serien består blandt andet af figurer med kvindelige former, og tanken er, at pigerne skal kunne identificere sig med figurerne. Lego håber, at man med den nye serie kan erobre en plads på pigeværelser over hele kloden.

Indtil videre har Lego skabt vrede i USA, hvor flere end 52.000 personer har underskrevet en protestskrivelse, der skal få legetøjsgiganten til at respektere kvindekønnet.

Bente Hansen, der i sin tid var med til at skabe og organisere rødstrømpebevægelsen i Danmark, ryster på hovedet af Lego.

- Det er rystende, men sådan er det blevet. Jeg synes, det er jammerligt, at man i den grad cementerer kønnenes overfladiske roller og viser, hvordan man skal se ud. Det vil være bedre, hvis man fokuserede mindre på den slags, siger hun.

- Når jeg kommer ind i en legetøjsbutik og siger, at jeg skal have noget til et barn på tre år, spørger de, om det er en dreng eller pige. Jeg tænker, hvad fanden har de gang i.

Hun er ikke i tvivl om, at legetøj påvirker drenge og pigers syn på sig selv og hinanden.

- Hvis man bliver fyldt med, at drenge kan alt muligt med pistoler, så er det med til at skabe deres identitet, siger hun.

Kønsforsker Steen Baagøe Nielsen fra RUC mener også, legetøjet påvirker børnene.

- Man mener, at den slags påvirkning har konsekvenser for de forventninger og normer, man knytter til køn. Så den reaktion, vi ser i USA, er ikke bare fjolleri, siger han.

- I en tid, hvor man søger mod ligestilling, er der god grund til, at legetøjsproducenterne tænker over, hvilke normer de er med til at understøtte. Der er ingen grund til, at man præger børnene med stereotype forestillinger om, hvordan kvinder og mænd skal være, siger Steen Baagøe Nielsen.

Mens Legos nye produkt sætter fut i kønsdebatten i USA, bringer det danskerne på barrikaderne, og det er der en god grund til, mener kønsforskeren.

- Det er ikke på den front, debatten har blomstret kraftigt i Danmark de seneste år. Danskerne er mere tolerante i forhold til den slags produkter - man er ikke på samme måde bekymrede i forhold til, hvordan den slags produkter påvirker børnene, siger Steen Baagøe Nielsen og opfordrer de danske forældre til at tænke mere over, hvordan legetøj kan påvirke.

Sociolog Emilia van Hauen ønsker ikke at forholde sig konkret til Legos nye produktserie, men helt generelt mener hun, det ligger i den danske tidsånd, at der er forskel på drenge og piger:

- I Danmark er vi det sted, hvor vi dyrker forskellene - også som noget positivt. Vi tager forskellene med ind i undervisningen, børnehaverne og dermed også i legetøjet. Det ligger i den danske tidsånd, at man anerkender, at der er forskel på drenge og piger, siger hun.

Lego lytter til kritikken , understreger koncerndirektør Mads Nipper.

- Det er uanset, om det er fra feminister, detailhandlere, opinionsledere eller andre, der deltager i debatten. Men jeg havde helst været den foruden. Det er en forkert vinkel, de lægger på det, siger han til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere