Del : SMS
Berlingske Business

Risikabel offensiv med blodrøde tal

12BUSDOUNIAMA.jpg
Den tyske e-handelsbutik Zalando råder over hele 120.000 kvm i logistikcentret i Erfurt i Tyskland. Giganten er i gang med en større offensiv - herunder også i Danmark. Foto: Martin Schutt/AFP

Zalando er villig til at køre med blodrøde tal i lang tid for at få sparket døren ind på et nyt marked. Andre har dog knækket nakken på lignende strategier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Angrebslyst, skyhøje vækstrater og begejstrede kunder hos Zalando får nervøse trækninger frem hos konkurrenterne. Men konkurrenterne har et håb. Måske har Zalando overinvesteret og spændt buen for hårdt? Måske slipper investorernes tålmodighed op efter store millionunderskud? Sådan lyder det i dansk detailhandel, efter at Zalando er stormet ind på det danske marked og har stjålet kunder i hobetal.

»Skal du overleve krigen om modekunderne, skal du ikke bare have et stort udvalg, god service og kunne drive forretningen godt. Det handler også om, hvem der har de stærkeste og mest tålmodige investorer i ryggen,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, der repræsenterer landets mode- og skoforhandlere.

»Lige nu ser det ud som om, Zalandos investorer er tålmodige, men man ved aldrig, hvordan tingene udvikler sig. Vi har tidligere set, at svenske Brandos bragede frem med en lignende model, men her holdt investorernes tålmodighed ikke, og selskabet er nu i store økonomiske problemer,« siger Jens Birkeholm.

12BUSRen.jpg

Zalandos danske tal er tophemmelige, men dog er det tyske selskabs overordnede tal tilgængelige. Omsætningen er nærmest eksploderet, siden virksomheden blev grundlagt i 2008. Omsætningen var i 2010 på 150 mio. euro. I 2011 rundede den 510 mio. og i 2012 var den fordoblet til 1.150 mio. euro. Dermed er Zalando den virksomhed i Europa, der hurtigst har nået den magiske grænse på en mia. euro i nettoomsætning. Dog lød underskuddet i 2012 samtidig på cirka 80 mio. euro. Zalandos danske landechef René Brix ønsker ikke at svare på, hvor længe Zalando er villig til at køre med underskud i Danmark, men det lykkedes Zalando at nå nulpunktsomsætning efter fire år på sine kernemarkeder Tyskland, Østrig og Schweiz.

»Det danske marked er dog mere modent, og det kan tale for, at vi kan rykke i et noget hurtigere tempo,« siger René Brix til Berlingske Business.

Danskerne vilde med røde priser

Det danske marked skiller sig desuden ud ved at have forbrugere, som er mere prisfokuserede end andre.

»Vi kan se den forskel, at danskerne er mere glade for røde priser end andre. Selv hvis vi sammenligner med de øvrige nordiske lande. Den slags retter vi selvfølgelig lidt ind efter,« siger René Brix.

Filosofien hos Zalando er, at hele virksomheden skal styres centralt fra Tyskland for at få stordriftsfordele, men at man samtidig ansætter folk fra samtlige af sine markeder for at kunne udføre de nødvendige lokale og kulturelle tilpasninger. Cirka 20 danskere er ansat på Zalandos hovedkvarter i Berlin. Virksomheden har dog oprettet indkøbsafdelinger i Stockholm, London, Paris og Milano for at kunne følge modens tendenser tilstrækkeligt tæt. Den umiddelbare succes på det danske marked kan blandt andet tilskrives massive investeringer i TV- og online reklamer. Marketingomkostningerne i Danmark er dog en hemmelighed, lyder det fra René Brix. Han hæfter sig ved helt andre ting, når han bliver spurgt om årsagen til Zalandos fremgang i Danmark.

»Vores produktudvalg er meget stort, og det svarer formentligt til flere end 60 traditionelle butikkers udvalg til sammen. Tilmed er brugervenligheden på vores hjemmeside i top, og vi har fri levering og 30 dages returfrist. De ting sætter vores kunder meget stor pris på,« siger René Brix.

Siden stiftelsen i 2008 er Zalando gået ind på 14 markeder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere