Del : SMS
Berlingske Business

Rigmænd sikrer gastronomisk stjernestund

tregutter
Lars Seier, Flemming Skouboe og Hans Michael Jebsen.

Bag flere af de hæderkronede Michelin-restauranter står rigmænd, der er villige til at kaste penge efter en ofte urentabel forretning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved første øjekast synes Saxo-stifter Lars Seier Christensen og milliardæren Flemming Skouboe at have få ting til fælles udover velvoksne tegnebøger.

Men i dag står det klart, at de to rigmænd deler en ganske betydelig andel i den gastronomiske succes, hvor Michelin-stjernerne er drysset ud over hele landet.

I Geranium har Lars Seier Christensen siden han sidste år trådte ind i ejerkredsen kunnet se sin investering forvandle sig til tre stjerner. Det er første gang en dansk restaurant bliver præmieret med tre stjerner.

Selv om Saxo Bank-stifteren ikke lægger skjul på sin store interesse og glæde for mad, øjnede han også en god forretning.
»Det er helt klart en væsentlig målsætning, at Geranium skal være en god forretning. Det er den ved at være nu efter et par vanskelige år. Det er jo nemt at lave god mad og tabe mange penge samtidig, og udfordringen er at gøre det bæredygtigt,« siger han til Berlingske Business.

Michelin

Det er dog ikke kun blandt de etablerede Michelin-succeser, at man kan finde rigmænd.

Blandt de nytilkomne Michelin-darlinger finder man blandt andre Flemming Skouboe, der ejer Henne Kirkeby Kro. Restauranten har i år med Paul Cunningham som køkkenchef sikret Vestjylland egnens første Michelin-stjerne.

Pengene til at købe restauranten, der ligger lidt nord for Esbjerg, har Flemming Skouboe fra salget af LM Glasfiber tilbage i 2001. Her blev selskabet solgt til den engelske investeringsfond Doughty Hanson. Det skulle have indbragt Flemming Skouboe over to milliarder kroner, der blandt andet er blevet brugt på at købe den lille ø i Lillebælt Fænø, der huser gården af samme navn.

 Michelin

Og onsdag stod det så klart, at Flemming Skouboe slår favnen om endnu en Michelin-mand, når Skouboe-familien køber Kong Hans Kælder, der har vundet den tabte stjerne tilbage, der forsvandt i 2014.

»Vi har altid haft et godt forhold til Kong Hans Kælder, og vi vil gerne være sikre på, at stedet bliver ført videre i den rette ånd. Og så synes vi at Mark (Lundgaard, køkkenchef red.) gør et fantastisk stykke arbejde. Det vil vi gerne støtte ham i,« siger Simon Skouboe, der står i spidsen for familien Skouboes aktiviteter ifølge nyhedsbureauet Ritzau.

Stjerner


Han lægger dog heller ikke skjul på, at der ikke er store penge at hente ind på en investering i den gastronomiske elite.

»Hvis det var ren økonomi, vi kiggede på, så var der nok andre brancher, der var sjovere. Men det skal jo ikke gå op i kroner og ører det hele,« siger Simon Skouboe.

RB PLUS Topkokke landet rundt håber på stjerneregn


Skouboe-familien og Lars Seier Christensen er dog ikke de eneste pengefolk, der har aktier i den danske Michelin-succes.

Også i Præstø på Hotel Frederiksminde, der i 2003 blev købt af skibsreder Hans Michael Jebsen, er det i år blevet til en Michelin-stjerne. Jebsen sidder som administrerende direktør for handelsfirmaet Jebsen & Co. Ltd., der er baseret i Hong Kong og har omkring 6.000 ansatte.

Selve restauranten ejes af Silje Brenna og køkkenet drives af Jonas Mikkelsen, mens bygningerne ejes af Hans Michael Jepsen, der blandt andet har købt Schackenborg Slotskro, Dyvig Badehotel og Rønnede Kro.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere