Del : SMS
Berlingske Business

Rema 1000's vækstridt koster på bundlinjen

pix-rema1000
Arkivfoto. Rema 1000 vil discountens svar på Irma. Foto:

Discountkæden stormer frem med nye butikker og vinder markedsandele, men væksten koster på Rema 1000's bundlinje.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rema 1000 er i hastig vækst i Danmark, hvor den norskejede discountkæde vinder markedsandele og haler ind på andre discountkæder, skriver Børsen.

I takt med at Rema 1000 vokser og åbner nye butikker, så koster de massive investeringer i nye butikker på bundlinjen. Dagligvarekoncernen øgede sidste år sin omsætning med 20 procent til knap 8,4 milliarder kroner for de 232 danske butikker, men overskudsgraden er de sidste fem år alligevel kun svinget mellem 0,4 og 1,3 procent.

"Et af vores overordnede mål er rige og lykkelige købmænd. Det vil sige, at vi lægger større vægt på, at købmændene har en god konkurrencekraft og god indtjening end på at tjene gode penge på grossistfunktionen," siger adm. direktør i Rema 1000 Danmark, Henrik Burkal til Børsen.

Rema1000_Business

Han vil ikke afsløre kædens indtjening for 2012, før den norske ejer, Reitangruppen, offentliggør sit årsregnskab. Men han siger, at "det bliver bedre" med henblik på indtjeningen for 2012 og frem og pointerer, at Reitangruppens eneste mål for overskudsgraden er, at det skal være "bedst muligt".

I 2011 tjente Rema 1000 Danmark 136 mio. kroner på driften af en samlet koncernomsætning på 10,6 milliarder kroner. Franchisekøbmændene hos Rema 1000 tjente i gennemsnit 1 mio. kroner hver i både 2010 og 2011 - og det er vigtigt at kunne fremhæve for kæden, når de skal tiltrække nye franchisetagere.

"Det er vigtigt for kædens vækst, at franchisetagerne kan tjene de penge, man bliver stillet i udsigt. Så betyder det mindre, om ejerens overskudsgrad er lidt lav," siger Henning Bahr, direktør og indehaver af analysefirmaet Retail Institute Scandinavia.

pix-rema

Rema 1000 er, trods øget omsætning og forventet glade franchistagere, i hård konkurrence, da hele dagligvarebranchen har været presset på overskuddet efter finanskrisen brød ud. Alligevel vinder Rema 1000 ind på sine discountkonkurrenter med markedsandele.

I 2002 havde Rema 1000 en markedsandel på 6,0 procent og sidste år nåede de op på knap syv procent. Dermed er de tredjestørst blandt discountkæderne, hvor Fakta ligger på ni procent og Netto fører med 14 procent.

Ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia vil Rema 1000 frem til 2020 dog nå op på over ni procent og hale yderligere ind på sine konkurrenter. Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 Danmark melder også, at "vores ambition er, at Rema 1000 også skal i vores egen liga som discounternes Irma".

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere