Del : SMS
Berlingske Business

Rema 1000 blæser til kamp i discount-toppen

19BUSRema-1000-Bred.jpg
Coop og Dansk Supermarked sidder tungt som nummer et og to på markedet for dagligvarer. Men Rema 1000s direktør, Henrik Burkal, tager bolden op og sigter nu efter at indtage tredjepladsen. Foto: Betina Garcia

Ved udgangen af 2015 vil Rema 1000 snuppe tredjepladsen på dagligvaremarkedet. Det kommer ikke til at ske, siger Dagrofa-direktør.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er for længst udbrudt krig på det danske dagligvaremarked, og nu melder markedets nummer fire offensivt ud og går direkte efter top 3. Det siger den administrerende direktør i Rema 1000, Henrik Burkal.

Mens Coop med blandt andet Fakta og Dansk Supermarked med blandt andet Netto sidder tungt som nummer et og to på markedet for dagligvarer, har Henrik Burkal nu indstillet sigtekornet efter tredjepladsen. Direktøren har hidtil ikke ønsket at være konkret omkring dagligvarekædens ekspansionsplaner, men nu løfter han sløret for, hvor han forventer at se Rema 1000 i 2015.

»Vi har en ambition om at være tredjestørst i Danmark på dagligvarer. Jeg mener, vi kan realisere den ambition i løbet af de næste par år,« siger Henrik Burkal, da Berlingske Business møder ham på Vesterbro i en af kædens butikker.


 
Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark

 

Direktøren opfatter Rema 1000 som »udfordreren, der gerne vil være større«, og på længere sigt betyder det ifølge Henrik Burkal, at Rema 1000 vil blande sig i den absolutte top på dagligvaremarkedet.

Men manden i spidsen for Dagrofa, selskabet bag blandt andet Spar og Superbest, ryster ikke i bukserne over den offensive udmelding fra konkurrenten. Tværtimod tager Dagrofas administrerende direktør, Per Thau, udfordringen fra Henrik Burkal med ophøjet ro. »Vi kommer ikke til at hjælpe ham med det,« siger Per Thau, som for nylig blev udnævnt som administrerende direktør i forbindelse med Norgesgruppens indtræden i Dagrofas ejerkreds. Det er i øvrigt også norsk kapital, der står bag Rema 1000, som ejes af Reitangruppen.

19BUSRema-1000-Hoej.jpg

Baserer man fremtiden på fortiden, er det imidlertid Rema 1000 og Henrik Burkal, som har størst grund til optimisme. Mens Dagrofa de seneste år har været inde i en negativ spiral, har Rema 1000 fulgt en klar ekspansionsplan med en vækst på næsten 20 procent sidste år og en vækst på omkring 13 procent i år, svarende til ca. en milliard kroner. 15 nye Rema 1000-butikker er poppet op på dansk jord i 2013, og næste år, hvor kæden kan fejre 20 års jubilæum, er der ligeledes planer om at åbne yderligere 15 til 20 butikker.

Men Per Thau mener ikke, det er nok til at overhale Dagrofa, som med den nye ejerstruktur også har tænkt sig at skrue op for ekspansionsplanerne.

»Vi kommer til at åbne flere butikker, end han gør,« siger Per Thau.


Legos hjemmeside

 

I år har Dagrofa ifølge Per Thau åbnet 17 nye butikker, og han slår fast, at der i 2014 bliver åbnet op mod 20 nye butikker under Dagrofa, som udover Superbest og Spar har discountkæden Kiwi.

Det lader altså til, at de norske kæmper bag Dagrofa og Rema 1000 har sat en indædt kamp i gang på det danske dagligvaremarked, og spørger man Henning Buhr, direktør i Retail Institute Scandinavia, ligger Rema 1000 bedst til at erobre flere markedsandele.

Aldi_discount_Business

Retail Institute Scandinavia har for nylig udformet en prognose, som går ti år frem, og den viser, at Rema 1000 kommer til at vokse og også på sigt vil overhale Dagrofa. »Om det sker i 2015 eller senere, kommer an på Rema 1000s ekspansionstakt, og om Dagrofa lykkes med at få sat bundprop i og samtidig kan skabe vækst,« siger Henning Bahr.

Han vurderer, at Henrik Burkals mål om at overhale Dagrofa er realistisk, men han understreger, at udviklingen på markedet afhænger af Norgesgruppens indsats hos Dagrofa. Ulempen for Dagrofa er, at de først nu skal i gang med at etablere en ny virksomhedskultur. På det punkt vurderer Henning Bahr, at Rema 1000 har en fordel.

»Deres virksomhedskultur er igennem mange år blevet bygget op med en meget lang værdibaseret ledelse til en vinderkultur. Det har taget mange år at etablere,« siger Henning Bahr.

Men selv om Dagrofa-direktør Per Thau medgiver, at en ny strategi og kultur tager tid at bygge op, giver han ikke meget for prognosen fra Retail Institute Scandinavia.

»Den er lavet ud fra, hvordan der er blevet ageret historisk, så jeg synes, det er hårdt at kalde det for en prognose. Det er mere en fremskrivning af udviklingen,« siger Per Thau, som med en vis ironi kalder prognosen for »hyggelig læsning«.

»Vi kommer på banen med en helt ny ageren på det her marked, og det gør, at vi har nogle helt andre fremtidsudsigter, end de, der har siddet og kigget i krystalkuglen, viser frem.« siger han.

Per Thau og Henrik Burkal er imidlertid enige om flere ting. Begge direktører understreger, at den rette placering er afgørende for åbningen af flere butikker.

pix-kiwi

Samtidig er en del af strategien hos begge parter, at kundeoplevelsen skal forbedres i de respektive kæder. Henrik Burkal har før sagt, at »kunden er chefen i Rema 1000«, og det er en pointe, han gerne gentager: »Jeg plejer at sige, vi er til valg hver dag. Kunderne stemmer med fødderne og med dankortet. Vi ser hurtigt, hvis vi gør noget forkert.«

Og hvis kunderne ikke kan lide, hvad de får i Rema 1000 eller i Dagrofas butikker, har de masser af alternativer.

Der er nemlig andre, der vil være en del af kampen på dagligvaremarkedet, og det er særligt discountkæderne, der lugter blod. Discountkæderne sætter sig på en større og større del af dagligvaremarkedet, og både Netto med Dansk Supermarked i ryggen, Fakta med Coop bag sig og de tyske kæder Lidl og Aldi har også varslet om en skærpelse af formen.

Mens Netto satser på at forbedre deres 445 butikker, åbner Fakta flere butikker, og der er rundt regnet åbnet mere end 250 nye discountbutikker i Danmark over de seneste tre år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere