Del : SMS
Berlingske Business

Rejsebranchen jubler efter udsolgt juli

pix-hotel
Salget af charterrejser er gået strygende i år, meddeler rejsebureauerne. Her ses et hotel i turistbyen Hammamet i Tunesien. Foto:

Danskerne stormede hen til rejseselskabernes skranker i højsommeren. Kombinationen af trist dansk sommervejr og efterlønskroner har resulteret i storsalg.

Artiklen fortsætter under annoncen
De danske rejsearrangører har kronede dage. Juli måned ser ud til at blive en af de bedste nogensinde, når det kommer til salg og belægningsprocent.

Næstformanden for brancheforeningen Rejsearrangører i Danmark, Jan Vendelbo, har endnu ikke nogle endelige tal for salget i den samlede branche, men kombinationen af mavefornemmelser og salget i Spies, som han er administrerende direktør for, gør, at han ikke er bleg for at tage store ord i brug.

Flyvemaskine2_evb

"I Spies har vi vel haft den bedste juli i mands minde, og det, jeg hører fra resten af branchen, er, at det har været rigtig godt for alle i højsæsonen," siger Jan Vendelbo og tilføjer:

"Vi solgte i juli cirka 45.000 rejser i Spies, og vi havde 80 tomme pladser. Og det var altså ikke fordi vi ikke kunne sælge de sidste. De 80 dækker over dem der eksempelvis blev syge eller missede deres fly. Alt i alt taler vi om en belægning på næsten 99,9 procent."

At der har været så godt som udsolgt skyldes en række faktorer. Én er det lunefulde danske sommervejr. Det er en klassisk reaktion, at danskerne stormer hen til rejsebureauerne, når sommervejret viser sig at være mindre fyldt med solskin end forventet. En anden ting er efterlønsbidraget.

pix-grækenland

Før sommeren valgte mange danskere nemlig at udnytte det vindue for tilbagebetaling af efterlønsopsparingen, som regeringen havde åbnet. En del af de penge kan meget vel være gået til udlandsrejser, vurderer blandt andet Handelsbanken.

Sagen er dog også, at rejsearrangørerne har skruet ned for antallet af rejer i forhold til sidste år. Her oplevede de nemlig, at de havde svært ved at komme af med rejserne i højsæsonen. Det har også været med til at sikre den rekordhøje belægningsprocent i år.

For Spies vedkommende betyder de færre udbudte rejser, at juli-omsætningen næppe når samme niveau som sidste år. Det ærgrer selvfølgelig Jan Vendelbo, at såvel Spies som resten af branchen måske har misset chancen for at sælge endnu flere rejser, men omvendt er det lig med solidt overskud, når belægningsprocenten er så høj.

StigElling_business

"Set i bakspejlet er det selvfølgeligt lidt dumt, at der har været lidt færre rejser udbudt, for vi kunne sagtens have solgt væsentligt mere, men det er simpelthen umuligt at finde hoteller og fly på så kort tid. Alt i alt er vi dog glade i Spies. Vi har haft en fantastisk juli," siger Jan Vendelbo.

Et andet selskab, der har haft en god sommer, er Star Tour. Her melder salgsdirektør Stig Elling ligeledes om en belægningsprocent på 99,8 procent i juli, og her er omsætningen fulgt med op.

"Vi har oplevet en rekord-god juli måned, som ikke er set tidligere i Star Tours historie. Juli måned blev den bedste nogensinde, både i omsætning, indtjening samt antal gæster," siger Stig Elling.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere