Del : SMS
Berlingske Business

Regeringen overvejer megabutikker

pix-supermarked
Foto:

Kæmpestore butikker kan skubbe gang i konkurrencen og presse priserne på dagligvarer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vi kan komme til at handle i langt større butikker i fremtiden. Og til billigere priser.

Ifølge dagbladet Børsens oplysninger overvejer regeringen at give grønt lys til de såkaldte »hypermarkeder«, som er større end de højst 3500 kvadratmeter store dagligvarebutikker, som planloven tillader i dag.

Det er det internationale konsulentfirma McKinsey, der i en ny rapport foreslår hypermarkeder som en hjælpemotor til at løfte den svage konkurrence i detailhandlen i Danmark.

I dag betaler danskerne nogle af Europas højeste priser, selv når de høje danske afgifter er trukket ud af tallene.

Tanken er, at prisstærke, internationale dagligvaregiganter som Carrefour, der er i hypermarkedsstørrelsen, og som i dag reelt bliver holdt ude, kan få lyst til at komme til Danmark med både butikker, job og lavere priser.

pix-NETHANDEL


De Samvirkende Købmænd, der repræsenterer 1500 danske dagligvarebutikker, er i oprør.

- Det er ikke mere end tre år siden, at der politisk blev kigget på planloven, og her blev det besluttet at bevare hovedelementerne i den, siger John Wagner, der er administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd.

- Sverige ligger en stor del af handlen uden for de større byer, og det er der bred politisk enighed om at undgå i Danmark. En liberalisering kan smadre den fintmaskede butiksstruktur, vi kender i Danmark, siger John Wagner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere