Del : SMS
Berlingske Business

Rædselsår i Fakta - det værste i kædens historie

24BUSfakta2.jpg
Fakta leverer millionunderskud. Foto: Asger Knøss

Discountkæden Fakta offentliggør om få uger det værste årsregnskab i kædens 32-årige historie med et underskud på omkring 100 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne går mere i discountbutikker end nogensinde. Alligevel har en af landets største discountkæder, Fakta, store problemer med at få forretningen til at løbe rundt.

2013 har udviklet sig i katastrofal retning for Fakta, og kæden er på vej med et årsregnskab, som bliver det værste i Faktas historie, erfarer Berlingske Business. For kun to år siden havde Fakta et overskud før skat på 284 millioner kroner. Det faldt i 2012 til 197 millioner kroner, og nu er der for første gang i mange år underskud i kæden. Årsregnskabet for 2013, som endnu ikke er underskrevet af bestyrelsen, viser ifølge Berlingske Business’ oplysninger et underskud på i omegnen af 100 millioner kroner.

Tallene er ikke klar til offentliggørelse, men kædechef i Fakta Niels Karstensen lægger ikke skjul på, at Faktas præstation i 2013 er utilfredsstillende.

»Fakta kommer ikke ud af 2013 med et resultat, som vi kan være stolte af,« siger han.

24BUSfakta.jpg

Efter mere end 30 år på markedet er Fakta havnet i en identitetskrise, hvor både kunder og medarbejdere er i tvivl om, hvad Faktas styrkepositioner er i forhold til konkurrenterne Rema 1000 og Netto.

»Sat på spidsen, er Fakta i dag kendt. Problemet er bare, at vi ikke rigtig er kendt for noget,« siger Niels Karstensen, der har indledt et arbejde, der skal fastlægge Faktas nye »strategiske position« på markedet.

Underskuddet i Fakta kommer efter en omskiftelig periode i kædens historie. Fakta har for få år siden flyttet sit hovedkontor og lager sammen med Kvickly, SuperBrugsen og luksussupermarkedet Irma, uden at det har forbedret kædens bundlinje. Tilmed har Fakta skiftet kædechef flere gange og har måttet undvære en kædechef i et helt år frem til sommeren 2013. Samtidig har konkurrenterne haft stabil ledelse.

bolander

»Netto, Rema og Lidl har meget dygtigt udnyttet, at Fakta har været hæmmet af, at der har været stor udskiftning på posten som kædechef,« siger Tom Soling, konsulent med over 30 års erfaring i fødevarebranchen.

Generelt har konkurrenterne haft fuld fart på, og over en bred kam lyder det fra dagligvareeksperter, at der pågår et udskilningsløb mellem discountkæderne for tiden. Under en tilspidset konkurrencesituation bliver det udfordrende for Fakta at finde sig en ny plads på markedet. Rema 1000 er i dag kendt for lokalt købmandskab, og Netto er kendt for at være klassens frække dreng og et stærkt makkerskab med »Løgismose«.

»Det er svært at få øje på, hvor Fakta med fordel kan lægge sig på markedet. Det bliver en virkelig stor udfordring. En mulighed kunne være at satse på at blive discount-butikken med lokale varer. På den måde vil Fakta kunne tilbyde markedet noget interessant, men det bliver mildest talt en stor udfordring rent logistisk,« siger Tom Soling.

24BUSNiels-Karstensen.jpg

Faktas problemer blev understreget forleden, da kæden havnede nederst i Loyalty Groups kundetilfredshedsundersøgelse blandt dagligvarekæderne.

Fakta har i dag cirka 420 butikker i Danmark og er dermed landets næststørste discountkæde efter Netto, som har i alt 446 butikker.

coop

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere